Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Tiada adab jika bersembang pada majlis ilmu
Friday, September 08, 2006
Utusan Malaysia, 8 september 2006

1. Semasa tuan guru menyampaikan ceramah di masjid tempat saya tinggal, kami berkumpul di hadapan guru berjarak antara 3 hingga 10 meter kaki. Terdapat beberapa jemaah yang duduk pada jarak yang agak jauh sambil bertasbih dan berbual-bual. Apakah mereka ini tergolong di kalangan orang yang menghadiri majlis ilmu?

JAWAPAN: Mereka dikira hadir ke majlis ilmu tetapi mereka tidak memanfaatkan majlis tersebut. Adalah menjadi tidak beradab berbual-bual atau bertasbih sekalipun membaca al-Quran adalah dilarang ketika majlis ilmu sedang berlangsung.

Jika ada hal yang sangat penting untuk diperkatakan maka hendaklah mereka keluar masjid. Majlis itu perlu dihormati walaupun perkara yang pengajian yang disampaikan itu sesuatu yang dimaklumi atau diketahui sebelum ini. Majlis ilmu seperti yang disabdakan oleh baginda Rasulullah s.a.w. daripada Abu Hurairah r.a bermaksud: Tidak ada sekumpulan pun daripada manusia yang duduk dalam mana-mana masjid sedang mereka membaca kitab Allah serta mengkajinya dan berbincang di antara mereka, melainkan Allah menurunkan ketenangan ke atas mereka dan dilimpahkan rahmat ke atas mereka dan para malaikat menghamparkan sayapnya, manakala Allah menyebut-nyebut nama mereka pada malaikat yang berada di samping-Nya. (riwayat Ibn Hibban, jld:3, hlm:45, no Hadis:1607). Berdasarkan hadis ini jelas bahawa Rasulullah menggambarkan akan kedudukan majlis ilmu, malahan kedudukannya di sisi Allah s.w.t.

Apa yang jelas ialah Allah pasti menyebut-nyebut nama hamba-hambanya yang hadir ke majlis ilmu. Jika hadir sahaja tetapi tidak memberi tumpuan maka hilanglah fadilat dan kelebihan yang disebut oleh Rasulullah. Para ulama ada menyatakan bahawa apabila berlangsungnya sesuatu majlis ilmu yang bersifat `jamaei’ maka amalan yang berbentuk keperibadian (infiradi) haruslah ditinggalkan. Keutamaan harus diberikan kepada majlis ilmu. Seperkara lagi yang perlu diingat ialah tanpa ilmu amalan kita akan ditolak oleh Allah s.w.t.

Oleh itu, tuntutlah ilmu dan hendaklah mengamalkan ilmu tersebut. Menuntut ilmu itu lebih utama berbanding dengan zikir semata-mata. Ada juga yang memberi alasan walaupun mulut kami atau hati kami berzikir namun telinga tetap mendengar pengajian. Alasan ini tidak tepat, ini kerana Allah s.w.t telah menjelaskan dalam firmannya yang bermaksud : Allah sekali-kali tidak menjadikan bagi seseorang lelaki itu dua hati dalam rongga dadanya (al-Ahzab: 4).

2. Apakah hukum yang lebih afdal apabila sesuatu majlis ilmu yang diadakan selepas solat Maghrib dan menantikan waktu Isyak. Setibanya waktu Isyak, tuan guru meneruskan ceramahnya dan tidak memberi ruang kepada bilal melaungkan azan atau perlukah ia memberhentikan seketika ceramahnya dan meminta bilal melaungkan azan bagi merebut waktu awal solat.

JAWAPAN: Menuntut ilmu itu wajib lagi fardu dalam Islam. Namun Islam mempunyai syiarnya yang tersendiri yang perlu dipelihara ini termasuklah azan setiap kali masuk waktu solat. Pandangan saya ialah lebih baik memberhentikan kuliah untuk seketika untuk memberi laluan kepada muazin melaungkan azan. Azan merupakan syiar orang Islam yang agung dengan azan ini dapat mengingatkan orang Islam akan waktu solat isyak, dalam masa yang sama dapat mengingatkan orang kepada kebesaran Allah s.w.t. Ini dapat dilihat melalui makna azan itu sendiri.

Azan juga bersifat mengajak orang untuk meninggalkan seketika urusan dunia menuju kepada kepada rahmat dan kasih sayang Allah. Dalam masalah ini, suka saya ingatkan para muazin supaya tidak memanjangkan azan seperti biasa, cukup sekadar azan yang ringkas. Azan bukan sahaja syiar malahan ia boleh menyebabkan seseorang itu terdiam seketika demi menghormatinya, serta boleh menyentap fitrah seseorang yang leka dan lalai daripada mengingati Allah s.w.t.

3. Apakah adab dalam mengadakan walimatul urus di masjid?

JAWAPAN: Adab-adab yang perlu dipelihara sepanjang majlis walimatul urus di masjid ialah memelihara kesucian masjid dan memelihara kehormatannya. Di antaranya tidak bercakap perkara-perkara maksiat, tidak membuat bising yang boleh mengganggu orang lain yang beribadat. Tidak mengotorkan dengan membuang sampah sarap merata-rata. Mendirikan solat sunat tahyatul masjid dua rakaat.

Tidak merosakkan harta masjid. Ketika berada dalam atau kawasan masjid pastikan aurat ditutup. Niatkan iktikaf sepanjang berada dalam masjid mudah-mudahan dirahmati Allah s.w.t.

Masjid adalah tempat untuk orang awam beribadat sama ada ibadat khusus ataupun ibadat umum, maka adalah tidak wajar dengan memonopolinya untuk majlis akad nikah dan menghalang orang lain daripada masuk ke dalamnya.

Seperkara lagi yang ingin saya ingatkan di sini ialah jangan jadikan masjid seperti dewan serbaguna hanya datang untuk mengadakan majlis walimatul urus sahaja, selepas walimatul urus bayang pun tidak kelihatan. Mudah-mudahan setiap perkahwinan yang diadakan di masjid dirahmati Allah s.w.t. Ini tidaklah bermaksud walimatul urus di rumah tidak dirahmati Allah. Rahmat dan kasih sayang Allah tidak bergantung di mana majlis itu diadakan tetapi ia bergantung bagaimana ia diadakan.

Labels:

posted by Weblog Master @ 6:51 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com