Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Abbas peluk Islam secara sembunyi
Friday, September 08, 2006
Berita Harian, 8 september 2006

PADA suatu musim kemarau, ketika penduduk dan negeri ditimpa kekeringan yang sangat, keluarlah Amirul Mukminin Umar bersama kaum Muslimin ke kawasan terbuka, melakukan solat istisqa’ (minta hujan) dan berdoa merendahkan diri kepada Allah yang Penyayang agar mengirimkan awan dan menurunkan hujan kepada mereka.

Umar berdiri sambil memegang tangan kanan Abbas dengan tangan kanannya, diangkatnya ke arah langit sambil berkata: “Ya Allah, sesungguhnya kami pernah memohon hujan perantaraan Nabi-Mu, pada masa beliau masih berada di antara kami. Ya Allah, sekarang kami meminta hujan pula perantaraan saudara Nabi-Mu, maka mohonlah kami diberi hujan.”

Belum sempat kaum Muslimin meninggalkan tempat itu, datang awan tebal dan hujan lebat mendatangkan sukacita, menyiram bumi dan menyuburkan tanah.

Sahabat menemui Abbas, memeluk dan menciumnya serta mengambil berkat dengannya sambil berkata: “Selamat kami ucapkan untuk anda, wahai penyedia air minum Haramain (Makkah-Madinah).”

Yang dimaksudkan penyedia air minum Haramain ialah Abbas bin Abdul Mutthalib, bapa saudara Rasulullah SAW seperti sering disebut Baginda, “Inilah orang tuaku yang masih ada.”

Abbas tua tiga tahun daripada Rasulullah SAW dan umur yang hampir sebaya itu menjadikan bapa serta anak saudara teman yang rapat disokong hubungan kekeluargaan antara mereka.

Hal lain menyebabkan Nabi menempatkan Abbas di tempat pertama, ialah kerana akhlak dan budi pekertinya yang pemurah, seolah-olah dialah saudara atau bapa yang pemurah dan untuk itu tidak segan mengeluarkan tenaga ataupun harta.

Beliau juga seorang yang cerdas, bahkan sampai ke tingkat genius dan disokong kedudukan tinggi di kalangan Quraisy, beliau sanggup membela Rasulullah SAW dari bencana dan kejahatan ketika melahirkan dakwahnya secara terang-terangan.

Abbas tidak mengumumkan keislamannya kecuali pada tahun pembebasan kota Makkah menyebabkan sebahagian ahli sejarah memandangnya tergolong yang akhir memeluk Islam.

Ada riwayat lain dalam sejarah memberitakan beliau adalah antara angkatan yang pertama memeluk Islam tetapi menyembunyikan keislamannya itu.

Berkatalah Abu Rafi Khadam Rasulullah SAW.: “Aku adalah anak suruhan (pelayan) bagi Abbas bin Abdul Mutthalib, dan waktu itu Islam telah masuk kepada kami, ahli bait (keluarga Nabi) maka Abbas pun masuk Islam begitu pula Ummul Fadlal, dan aku pun juga masuk. Hanya Abbas menyembunyikan keislamannya.”

Inilah riwayat Abu Rafi yang menceritakan keadaan Abbas yang masuk Islam sebelum perang Badar.

Orang Quraisy pun tidak menyembunyikan keraguan mereka mengenai hati kecil Abbas, tetapi mereka tidak punya alasan untuk memusuhinya, apalagi padanya lahir tingkah laku dan agamanya tidaklah bertentangan dengan kemahuan mereka.

Ketika berlaku perang Badar, terbuka kesempatan bagi orang Quraisy untuk menguji pendirian Abbas dengan memaksa beliau turut bersama memerangi Rasulullah dan pengikutnya.

Walaupun berjaya menceritakan gerak geri dan muslihat orang Quraisy, Abbas dengan hati yang berat menyertai Quraisy dalam peperangan itu.

Namun, Rasulullah SAW berseru kepada sahabat dan pengikutnya supaya sesiapa yang bertemu dengan Abul Bakhari bin Hisyam bin Harith bin Asad dan Abbas bin Abdul Mutthalib, jangan membunuhnya kerana orang-orang itu dipaksa untuk ikut berperang.

Perintah itu bukan bermaksud Rasulullah SAW hendak memberikan keistimewaan kepada bapa saudaranya Abbas, tetapi Baginda mengetahui pendirian serta status saudaranya itu.

Sehinggalah akhirnya apabila Abbas tidak dapat menyembunyikan keislamannya daripada pengetahuan orang Quraisy, beliau mengambil keputusan menyusul Rasulullah ke Khaibar, mengikut rombongan angkatan Islam dan kafilah orang beriman.

Abbas sangat dicintai dan dimuliakan oleh kaum muslimin, terutama kerana melihat Rasulullah SAW sendiri memuliakan serta mencintainya dengan ucapan, “Abbas adalah saudara kandung ayahku. Maka siapa yang menyakiti Abbas tak ubahnya menyakitiku!”

Abbas meninggalkan keturunannya yang diberkati Abdullah bin Abbas mutiara umat dengan pengertian alim, abid dan salih, adalah salah seorang anak yang diberkati Nabi.

Pada Jumaat 14 Rejab 32 Hijrah, penduduk kampung dataran tinggi Madinah mendengar pengumuman: “Rahmat Allah bagi orang yang menyaksikan Abbas bin Abdul Mutthalib!”

Mereka mendapati Abbas sudah meninggal. Ramai yang mengiring jenazahnya, belum pernah terjadi selama ini sebanyak itu.

Jenazahnya disolatkan khalifah Muslimin pada waktu itu, yakni Uthman bin Affan. Di bawah tanah Baqi’ beristirahatlah dengan tenang tubuh Abul Fadlal. Beliau tidur nyenyak dengan hati puas, di lingkungan orang baik-baik yang bersama memenuhi janji mereka kepada Allah.

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:00 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com