Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Manhaj fatwa sejauh mana peranan ulama?
Tuesday, December 19, 2006
Utusan Malaysia, 19 Disember 2006

Oleh: WAN RAHIMAN DRAMAN


SEBAHAGIAN daripada tokoh ulama yang pembentang kertas kerja pada seminar Manhaj Pengeluaran Fatwa Peringkat Kebangsaan di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

CABARAN hidup era kini semakin hebat. Perkembangan ilmu yang mencetuskan kemajuan sains dan teknologi dengan pelbagai penemuan baru telah dan akan terus melingkari kehidupan ummah.

Mahu atau tidak, lambat atau cepat ia tetap akan mempengaruhi dan menguasai hidup manusia, termasuk umat Islam.

Tetapi ada ketikanya perkembangan dan kemajuan melalui pelbagai penemuan baru dari ilmu itu agak meragukan malah mungkin bercanggah dengan agama, adat, budaya mahupun keselamatan ummah itu sendiri.

Walaupun al-Quran yang diiringkan dengan al-sunah sebagai penjelasan sudah termaktub sebagai sumber rujukan yang relevan sepanjang zaman, namun umat Islam tetap mendambakan fatwa semasa bagi menjelaskan batasan dan hukum hakam dalam agama ekoran kemajuan ilmu.

Jadi para ulama dan cerdik pandai Islam harus bertanggungjawab untuk memainkan peranan ini melalui ijmak, ijtihad dan fatwa bagi menangani kemaslahatan ummah semasa.

Seperti kata ahli Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah (ECRF), Prof. Dr. Ahmad Ali al-Imam, tanggungjawab terhadap setiap kemaslahatan ummah kini terpikul sepenuhnya di bahu para ulama.

Untuk itu tegas beliau, ulama dan cendekiawan Islam mesti peka terhadap setiap isu dan perkembangan semasa yang terhasil dari kemajuan ilmu serta pencapaian sains dan teknologi.

Para ulama kata Ahmad, tidak boleh terlalu jumud dan fanatik dengan satu-satu fahaman yang dianutinya sahaja.

“Islam adalah agama terbuka untuk semua manusia dan setiap pernyataan hukum serta fatwanya mestilah yang relevan dengan tuntutan semasa ummah.

“Dalam masa yang sama, al-Quran dan al-sunah mestilah dikembalikan sebagai sumber rujukan paling utama dalam setiap ijtihad dan fatwa berkaitan,” tegasnya yang juga Penasihat al-Ta’sil al-Shar’i dan Pengerusi Majma’ Fiqh Islami Sudan.

Untuk itu tambah beliau, para ulama dan cendekiawan Islam mesti mahir dan tahu dalam semua disiplin ilmu, bukan hanya terikat kepada sesuatu bidang ilmu sahaja.

Ahmad berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Seminar Manhaj Pengeluaran Fatwa Peringkat Kebangsaan di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Seminar dua hari itu adalah anjuran bersama Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Sedunia (INFAD) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP).

Seramai 200 peserta terdiri daripada mufti-mufti, pegawai-pegawai Jabatan Mufti, Ahli Majlis Fatwa, wakil-wakil jabatan agama dan Kehakiman Syari’e serta ahli akademik dari institusi pengajian tinggi tempatan dan luar negara turut serta. Sebanyak 18 kertas kerja dibentangkan oleh ulama dan cendekiawan Islam tempatan dan asing.

Menurut Ahmad, metodologi penting pada ulama dan majlis fatwa dalam memutus dan mengeluarkan sesuatu fatwa untuk kemaslahatan ummah mestilah mereka yang benar-benar faham dengan isu-isu semasa yang penting dan berkait terus dengan kehidupan manusia sejagat, khususnya umat Islam.

Kata beliau, Allah memilih Rasulullah s.a.w. sebagai rasul-Nya adalah untuk menjelaskan mengenai agama Islam.

Usaha itu tegasnya, diteruskan oleh para sahabat dan ta’bie sehingga kepada alim ulama semasa dengan menjadikan al-Quran, al-sunah, ijmak dan qias sebagai sumber rujukan mutlak.

Bagaimanapun pada zaman kini katanya, mengetahui dan mahir bahasa Arab untuk arif serta memahami al-Quran dan nas dengan ilmunya sahaja tidak memadai.

“Sebaliknya para ulama dan mufti mesti faham, mengikuti serta mahir dengan isu-isu semasa yang penting dan melibat terus soal batasan hukum hakam Islam,” tegas beliau lagi.

Ini kerana kata Ahmad, mengeluarkan fatwa bukan hanya untuk kebaikan dan kepentingan umat Islam semata-mata tetapi ia melibatkan kemanusiaan keseluruhannya.

Oleh itu tambahnya, adalah penting peranan usrah bagi ulama dan cendekiawan Islam di seluruh dunia sama ada dari negara Islam mahupun Eropah untuk berdiskusi.

Ulama juga kata Ahmad yang turut membentangkan kertas kerja bertajuk, Manhaj Fatwa Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah, perlu tawaduk dan menjawab perkara-perkara yang difahami sahaja.

Sebabnya, tugas ulama adalah untuk memudahkan bukan menyukarkan ummah serta berani mempertahankan syariat Islam walaupun tidak popular.

Mengenai mufti dan ulama Majlis Fatwa Kebangsaan, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Mustafa Abdul Rahman berkata, sehingga Oktober 2006, lebih 200 fatwa dikeluarkan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan (MJFK).

Uniknya di Malaysia kata beliau, ada dua badan fatwa berautoriti dengan manhaj yang tersendiri dalam menimbang, memutus dan mengeluarkan fatwa.

Selain MJFK, Malaysia ada Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi hal ehwal agama Islam Malaysia (JFK).

Bezanya jelas Mustafa, fatwa oleh JFK atas arahan Majlis Raja-Raja manakala fatwa MJFK bergantung pada persetujuan bersama ahli-ahlinya bagi menangani masalah semasa ummah mengikut negeri-negeri.

“Sebab itu daripada 25 orang mufti yang terdapat di dunia sekarang, 14 daripadanya adalah di Malaysia,” katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Manhaj Fatwa Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan’ pada seminar tersebut.

Dalam hubungan ini, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman ketika berucap merasmikan seminar dua hari itu menegaskan pentingnya para ulama melebarkan keilmuan masing-masing dalam pelbagai disiplin.

Malah katanya, para ulama dan mufti dituntut untuk lebih peka dan arif dengan isu semasa agar sesuatu fatwa dapat diputuskan supaya mertabat dan imej Islam terus berkembang dan terpelihara.

Apa kata ulama

Dr. K.H Ma’aruf Amin, Timbalan Ketua Majlis Ulama Indonesia:

“Memberi fatwa bukanlah perkara mudah yang dapat dilakukan oleh semua orang. Ia merupakan kerja paling sulit, mempunyai risiko besar dan sangat berat yang akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah s.w.t. Sebab itu prasyaratnya sungguh ketat lagi berat untuk setiap pengeluar fatwa.”

Dr. Uthman El-Muhammadi, Fellow Amat Utama Akademik ISTAC, Universiti Islam Antarabangsa (UIAM):

“Institusi memberi fatwa adalah institusi paling pokok pewaris kenabian bagi memberi panduan kepada umat dalam menerangkan hukum Allah s.w.t.. Untuk itu peribadi mufti dan penguasaan ilmu-ilmunya mestilah yang tertinggi.”

Datuk Wan Zahidi Wan Teh, Mufti Wilayah Persekutuan:

“Tugas kefatwaan adalah tanggungjawab besar dan penting dalam Islam, kerana mufti menurut Imam Syafie adalah mengambil tempat Rasulullah s.a.w. dalam menjelaskan hukum Allah s.w.t.”

Dr. Saadeldin MansourGasmelsid, UIAM:

“Islam untuk semua. Fatwa, hukum dan ijtihad berteraskan al-Quran dan sunah tinggalan para imam terdahulu sesuai untuk keperluan ummah dengan masalah di zaman itu.”

Prof. Dr. Muhammad Uthman Syubair dari Universiti Qatar:

“Setiap fatwa mestilah tidak terkeluar dari ketetapan al-Quran dan al-sunah yang harus disesuaikan dengan permasalahan manusia sezaman.”

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:12 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com