Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Eugene Abdul Azim ingin tahu bawanya kepada Islam
Thursday, December 14, 2006
Utusan Malaysia, 14 Disember 2006

Oleh ZUARIDA MOHYIN

Eugene Abdul Azim Abdullah sempat memberikan pose istimewa dalam sesi fotografi selepas temubual pagi itu.

“KALAU puan hendak tanya apakah faktor yang menyebabkan saya memeluk agama Islam? Itu sesuatu yang sukar hendak dijawab secara lebih khusus atau pasti.

Inilah yang dikatakan suratan takdir.” Begitulah luahan ikhlas Perunding Kewangan, Eugene Abdul Azim Abdullah, 37, pada pertemuan yang dirancang sehari sebelum itu.

Ini kerana kata anak kelahiran negeri Melaka itu, pencariannya kepada Islam serta niat awal yang membawa kepada penyelidikan tentang zat Pencipta atau Allah tercetus daripada rasa ingin tahu kira-kira 18 tahun yang lalu.

“Pada masa itu saya sedang mengikuti pengajian di Institute of Arts yang pada masa itu beroperasi di Bukit Bintang, Kuala Lumpur dalam bidang Reka Bentuk Grafik. Memandangkan saya ini jenis yang selalu mempersoalkan kenapa alam ini terjadi?, kenapa manusia dijadikan? dan banyak lagi pertanyaan yang datang bertalu-talu dalam diri yang memerlukan jawapan menyebabkan saya mula mencari dan menyelidik.

“Yang pastinya, setiap soalan itu saya tidak pernah putus asa mencari sehingga saya rasa puas dan yakin. Malah untuk sampai ke tahap terima hidayah Allah ini, tidaklah semudah seperti saudara baru yang lain. Namun, saya yakin semua itu ada hikmah di sebaliknya.

“Berbalik kepada cerita awal kepada pencarian kebenaran saya, waktu di kolej itulah saya mula membuat kajian beberapa agama dan seterusnya melakukan perbandingan agama menerusi pelbagai sumber ilmu.

“Alhamdulillah, seorang teman memberikan buku berjudul, The Choice karangan Sheikh Ahmad Deedat dan kemudiannya saya berpeluang menonton video memaparkan dialog tentang perbandingan agama seterusnya pernah mengikuti ceramah Sheikh Ahmad Deedat sewaktu kunjungannya ke Malaysia,” cerita anak sulung daripada empat adik-beradik yang dibesarkan dalam keluarga yang beragama Buddha.

Tambah Eugene, dalam tempoh pencarian itu juga beliau pernah bergelar seorang Kristian tetapi bertahan lebih kurang tiga tahun. Mengapa beliau tidak terus dengan agama tersebut juga, kata bapa kepada empat cahaya mata ini adalah kerana Allah. Beliau percaya semua itu ada sesuatu yang hamba-Nya tidak mengetahui.

“Nak dijadikan sebab, pada hari saya hendak dibaptiskan, bapa dapat tahu. Ugutan bapa akan terputus hubungan kekeluargaan jika saya teruskan dengan niat menjadi Kristian apatah lagi pada masa itu usia saya belum mencecah 21 tahun telah merencatkan perancangan meneruskan niat pada masa itu.

Hikmah

“Namun bila saya kenang semula, saya melihat ini sebagai perjalanan hidup yang telah ditentukan Allah kepada seseorang hambanya. Saya melalui hari-hari seterusnya tidak dalam kekecewaan kerana saya berpegang dengan kata-kata hikmah daripada seorang pakar motivasi, Anthony Robins yang berbunyi, Allah melambatkan sesuatu permintaan itu tidak bermakna Ia menolaknya.

“Ini kerana apabila saya bertemu dengan agama Islam itulah saat yang paling bermakna dalam kehidupan ini. Hakikatnya, Islam adalah agama yang fitrah (semulajadi) dan cantik. Selain itu, ada unsur magis atau keajaiban dalam Islam cuma ia tidak nampak dengan mata kasar. Seseorang individu Islam perlu menyelaminya barulah mampu menemuinya,” kata Eugene yang memeluk Islam pada 13 Disember 1993 di rumah seorang teman yang terletak di Seksyen 14, Petaling Jaya, Selangor. Majlis pengislaman itu telah disempurnakan oleh Ustaz Harun Din.

Katanya lagi, berkunjung ke Muzium Kesenian Islam semasa berlangsungnya Pameran Islam benar-benar membuka mata serta hatinya bahawa agama Islam adalah agama universal dan bukan hak milik orang Melayu. Paparan poster masjid-masjid yang terdapat di China, mengukuhkan dan menjelaskan bahawa Islam lebih lama bertapak di negara itu berbanding Malaysia.

Apabila diminta berkongsi bagaimana unsur luar biasa yang pernah dilaluinya, akui Eugene bagaimana peluangnya menunaikan umrah biarpun pada masa itu, dalam tangan langsung tidak ada sejumlah wang untuk ke Tanah Suci Mekah.

“Entah macam mana seorang teman, Mazlan Junid telah mengajak saya bersamanya mengerjakan umrah dengan semuanya ditanggung beres. Padahal pada masa itu saya langsung tidak terlintas berpeluang ke sana kerana ketiadaan belanja yang mencukupi. Kalau dah rezeki... tidak ke mana.

“Seperkara lagi, untuk ke sana saya perlu menukar nama asal yang terdapat di pasport kepada nama Islam. Sedangkan saya hanya ada tempoh 11 hari untuk menyiapkan serba-serbi. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan Allah tidak sampai sejam.

“Itu lebih menguatkan lagi keyakinan dan kepercayaan saya terhadap bukti kekuasaan Allah Yang Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui dalam segala-galanya,” akui Eugene peluang menunaikan umrah pada Ramadan 2002 adalah pengalaman paling bermakna kerana ketika berada di sanalah itulah umat Islam dapat menyelarikan semula apa yang ditemui dalam ilmu dan dibuktikan dengan sejarahnya.

Berkongsi kisah reaksi keluarga, jelas Eugene ibu bapa mana yang tidak marah apabila mendengar anak yang mereka besarkan memilih kepercayaan yang berbeza apabila mereka dewasa.

“Saya peluk Islam tanpa pengetahuan keluarga dan masih tinggal dengan mereka biarpun sudah Islam. Saya berusaha menunaikan tanggungjawab seorang Muslim secara bersembunyi. Namun lama kelamaan, saya mengambil keputusan berpindah dan saat itulah keluarga mula mengesyaki yang saya sudah bertukar agama.

“Sewaktu saya berkahwin dengan isteri, Puteri Ameiza Megat Ameir Noordin pada 1995, keluarga masih lagi marah tetapi apabila lahirnya anak lelaki, saya kuatkan semangat membawa mereka pulang ke rumah keluarga. Bagi saya cincang air tidak akan putus. Alhamdulillah, hati ayah lembut apabila melihat cucu lelakinya,” kata Eugene bersyukur kemelut hubungan antara mereka sekeluarga tidak berlarutan sehingga bertahun-tahun.

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:44 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com