Oleh: DR. ASMADI MOHAMED NAIM PERSOALAN peranan ulama kerap diperkatakan kebelakangan ini kerana kedudukannya yang tinggi di mata masyarakat. Namun, kebelakangan ini ada ungkapan yang mempersoalkan perkara tersebut. Perkara ini juga perlu dilihat daripada hidayah al-Quran dan sunah supaya masyarakat dapat melihat kebenaran sebenar pada perkara ini. Ungkapan seperti: ‘Perubatan moden adalah untuk semua masyarakat’ sudah diterima umum. Namun sekiranya datang si A berkata: ‘‘Walaupun saya belajar bertani, namun disebabkan perubatan untuk semua, maka saya juga layak menjadi doktor dan boleh mengubat penyakit saudara walaupun saya tidak belajar perubatan. Demikian juga ungkapan ‘Kejuruteraan moden untuk semua’. Namun datang pula si B mengatakan: ‘‘Walaupun saya belajar kedoktoran, saya juga layak menjadi jurutera dan mahu mempraktikkan bidang kejuruteraan.’’ Masyarakat yang mendengar kata-kata tersebut, pasti beranggapan bahawa sesiapa yang berubat dengan si A akan menerima bahaya. Begitu juga dengan halnya si B, masyarakat akan berpandangan bahawa walaupun dia pandai dari sudut perubatan, namun bangunan yang dibinanya belum tentu kukuh dan membahayakan masyarakat umum. Kalau demikian kedudukannya, Islam agama untuk semua adalah ungkapan yang sememangnya diterima. Namun adalah tidak betul mengatakan urusan agama, mentafsirkan al-Quran, menghukum kesahihan hadis dan mengeluarkan hukum boleh diberi sebebas-bebasnya untuk masyarakat awam. Sekiranya seseorang mengamalkan perubatan tanpa ilmunya yang sah, pasti membahayakan masyarakat dan boleh membawa kematian. Demikian juga urusan agama, sekiranya ditafsirkan dan dihuraikan oleh bukan ahlinya, pasti membawa kepada penyelewengan yang membawa kehidupan sebelum mati dan sesudah mati. Kebiasaannya, mana-mana ajaran sesat datangnya daripada pengaruh seseorang kepada masyarakat awam. Benarlah Firman Allah s.w.t dalam Surah al-Nahl, 43 yang bermaksud: ‘‘Maka hendaklah kamu bertanya kepada orang-orang yang mengetahui sekiranya kamu tidak mengetahui.’’ Sabda Rasulullah s.a.w: ‘‘Sekiranya diserahkan urusan kepada orang yang tidak mengetahui tunggulah saat binasa.’’ Hadis tersebut dengan jelas menghuraikan kebinasaan sekiranya diserahkan urusan kepada bukan ahlinya, lebih-lebih lagi dalam urusan agama. Berkata Imam al-Shafie Rahimahullah (nasir al-sunnah) dalam kitabnya al-Risalah (Hal: 510) yang bermaksud: “Tidaklah berijtihad (qiyas) kecuali sesiapa yang mempunyai kemampuan iaitu ilmu mengenai kitabullah sama ada perkara fardunya, kesusasteraannya (balaghahnya), nasikhnya, mansukhnya, ‘amnya, khasnya dan panduannya. Dia (mujtahid) berdalilkan pada perkara-perkara yang boleh ditakwilkan dengan sunah Rasulullah s.a.w. Sekiranya tidak ada, maka dengan ijmak al-muslimin. Sekiranya tiada ijmak, maka dengan qiyas.” Kemudian Imam Syafie berkata lagi: “Tidaklah boleh untuk sesiapa pun berijtihad sehingga ia menjadi alim dengan sunah-sunah, perkataan-perkataan salaf, persepakatan masyarakat dan perbezaan pandangan di kalangan mereka dan mahir bahasa Arab.” Imam Shafie berkata lagi: “Tidaklah boleh untuknya berijtihad (qiyas) sehingga dia merupakan seorang yang berakal sehingga boleh membezakan antara yang musytabih, tidak gopoh untuk memperkatakan sesuatu sehingga ia memastikannya.” Tambah Imam besar itu lagi: “Dia (mujtahid) tidak menolak untuk mendengar pandangan orang yang menyanggahnya kerana kemungkinan melalui mendengar tersebut dapat mengelakkan lupa dan menambah keyakinannya pada perkara yang ia yakin kebenaran.” Imam Shafie berkata lagi dalam kitabnya al-Risalah (Hal. 511): “Manakala sesiapa yang sempurna akalnya, namun bukan seorang yang berilmu (sebagaimana diperkatakan tadi), tidak halal baginya berijtihad, kerana sesungguhnya dia tidak mengetahui apa yang diijtihadkannya, sebagaimana tidak dibolehkan seorang ahli fiqh memperkatakan mengenai harga dirham walhal dia tidak mempunyai pengalaman di pasar.” Dengan itu benarlah kata-kata Rasulullah iaitu ulama adalah pewaris para nabi. Merekalah yang menyambung tugas-tugas masyarakat. Kesimpulannya, urusan agama ini adalah urusan ulama. Ulama sahajalah yang dapat membezakan antara kebenaran dan kebatilan. Kebanyakan ajaran sesat dilahirkan apabila dibiarkan orang-orang awam mentafsirkan agama sewenangwenangnya. Demikian juga aliran sesat- menyesat secara taksub pada perkara khilafiyah dalam ibadah diikuti oleh masyarakat awam yang lemah asas agama. Pada masa yang sama, masyarakat harus mengenali siapakah ulama yang sebenar. Sistem pelajaran moden, yang memisahkan ilmu-ilmu syariah kepada al-Quran, al-sunah, syariah, dakwah dan bahasa Arab telah melahirkan cerdik pandai Islam yang hanya pakar dalam sesuatu bidang ilmu. Seseorang mungkin dikatakan pandai hadis, tetapi tidak mempunyai kefaqihan atau tidak mahir dalam pembacaan nas-nas ulama. Demikian juga sebaliknya. Demikian juga pandai bahasa Arab sahaja tidak memboleh seseorang itu pandai mentafsir al-Quran. Kalau Bahasa Arab sahaja membolehkan seseorang mentafsirkan al-Quran, nescaya semua orang-orang Arab sudah menjadi ulama. Sekiranya, lulusan agama universiti moden ini mengakui kelemahan masing-masing, akan lahir saling bergandingan untuk menegakkan kebenaran. Namun sekiranya graduan tersebut tidak menyedarinya, dan tidak mahu menghadapinya, akan lahir golongan yang disebut oleh ramai profesor-profesor syariah kepada anak-anak muridnya iaitu: “Kamu memasuki universiti dalam keadaan tawaduk, namun kamu keluar dalam keadaan takbur.” Oleh itu, masyarakat perlu menghormati peranan ulama kita sama ada dulu mahupun sekarang. Kita mengharapkan institusi ulama terus dihormati kerana peranan besar mereka di kalangan masyarakat. - DR. ASMADI MOHAMED NAIM ialah Pensyarah Kanan, Universiti Utara Malaysia. Labels: Umum |