Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Minat mendidik Norliza tubuhkan dua sekolah agama
Wednesday, October 11, 2006
Utusan Malaysia, 11 oktober 2006

Oleh: ZUARIDA MOHYIN

SEBAHAGIAN kakitangan Sekolah Rendah Islam Al Amin dan Sekolah Rendah Islam An Najah bersama Norliza Musa (Pengetua) dan Norsazali Abdullah (dua dari kanan).

PENDIDIKAN yang tidak seimbang di antara rohani dan jasmani, dunia dan akhirat akan mewujudkan kemajuan yang tidak seimbang dari sudut material dan spiritual. Kesannya kini semakin dirasai biarpun manusia semakin maju namun masalah keruntuhan akhlak umat Islam semakin meruncing di negara ini.

Bertitik-tolak daripada rasa kebimbangan inilah, Norliza Musa, 34, terpanggil untuk mempraktikkan konsep kesepaduan dalam pendidikan Islam secara menyeluruh dalam usaha melahirkan insan yang maju dan cemerlang dari sudut spiritual dan sains teknologi.

Malah ibu kepada dua orang anak berumur lapan hingga 11 tahun ini merasakan tanggungjawab menyedia dan memastikan pelaksanaan pendidikan Islam khasnya kepada peringkat kanak-kanak adalah amanah yang mesti dipikul semua lapisan masyarakat. Ia bukannya satu amanah yang dipikul beliau seorang.

Lantaran itu, bagi merealisasikan hasrat itu, Norliza dengan sokongan padu suami, Norsazali Abdullah, 37, menubuhkan Sekolah Rendah Islam Al Amin di Bukit Beruntung, Rawang, Selangor, awal 2006. Sebenarnya sebelum kelahiran sekolah di atas, pasangan ini telah menubuhkan Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) yang dikenali Sekolah Rendah Islam An Najah pada tahun 2004.

Kata Norliza yang juga selaku Pengetua, sekolah yang menampung pelajar tahun satu hingga enam pada sesi pagi dan petang itu ditubuhkan kerana melihat kepada keperluannya yang semakin mendesak terutamanya kepada ibu bapa dan penjaga di kawasan Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa, Rawang.

“Biarpun di sini terdapat sekolah rendah agama kerajaan tetapi ia masih tidak dapat menampung kepadatan penduduk yang semakin bertambah. Dari situlah, saya rasa ini satu peluang yang tidak harus dipandang remeh, di samping hasrat memiliki sebuah sekolah persendirian adalah impian sejak bekerja lagi.

“Bila difikir-fikirkan, rasa macam tidak percaya apa yang telah saya kecapi sekarang. Ini kerana saya pada masa itu langsung tidak mempunyai modal mencukupi. Saya pergi ke Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) cuba-cuba bertanyakan prosedurnya. Rupa-rupanya tidaklah susah sangat, cuma kena menggunakan sukatan dan kurikulum JAIS.

“Selesai sudah satu peringkat. Seterusnya bagaimana hendak kumpul modal. Sungguhpun, pada masa itu, saya mengajar subjek pendidikan Islam di sebuah kolej swasta dan sambil-sambil itu mengajar kepada kumpulan dewasa yang terdiri daripada kaum ibu. Kalau hendak diikutkan, lima atau enam tahun menyimpan pun belum tentu mencukupi.

“Alhamdulillah, sumbangan individu (anak-anak murid) yang berminat dengan pendidikan Islam dicampur dengan simpanan peribadi akhirnya, dengan jumlah RM10,000 saya realisasikan segalanya,” cerita Norliza pada pertemuan yang dirancang beberapa hari awal di sekolahnya baru-baru ini.

Akui bekas pelajar Maahad Hamidiah, Kajang ini lagi, sebenarnya selain penubuhan sekolah itu menjadi impian yang terpendam lama, bidang perguruan juga merupakan salah satu yang beliau minati. Malah kejayaan menubuhkan dua sekolah tersebut, kata Norliza secara tidak langsung memudahkan dan memenuhi keperluan pendidikan Islam dan pembinaan sahsiah bersepadu masyarakat Islam khususnya di Rawang, Selangor.

Ditanya mengapa Rawang menjadi pilihan penubuhan sekolahnya, kata Norliza, menyedari ia sebuah kawasan yang kini sedang pesat membangun di Selangor ditambah pula kedudukannya yang terletak di antara daerah Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Selangor serta berhampiran dengan Kuala Lumpur.

Lokasinya yang strategik ini juga akui Norliza, dipengaruhi oleh kawasan kediaman, perumahan dan bandar-bandar baru yang semakin membangun. Selain itu, ia juga menyediakan tempat pendidikan alternatif bagi masyarakat Islam di kawasan itu menjalani proses pendidikan dengan lebih selesa dan sistematik.

“Kalau dilihat sekolah kerajaan yang ada sekarang, bilangan pelajar dalam satu-satu kelas mencecah 40 orang. Keadaan sebegini pastinya tidak menyediakan suasana yang kondusif sekali gus boleh menghilangkan tumpuan para pelajar. Di Sekolah Rendah Islam An Najah, saya mengehadkan seramai 20 pelajar dalam satu-satu kelas. Kalaupun ada 21 orang, saya akan pecahkan menjadi dua kelas.

“Matlamat kami, pelajar-pelajar ini dapat belajar dalam suasana yang selesa. Bilangan yang tidak ramai ini juga memudahkan perhatian guru kepada setiap pelajar. Secara tidak langsung, ia membantu dalam mengatasi masalah keciciran pelajar, pelajar yang agak lambat pencapaiannya serta bermasalah.

“Penekanan kepada konsep pembinaan akhlak dan sahsiah muslim melalui pendekatan psikologi ditambah kelas yang selesa dan berhawa dingin serta kemudahan surau, sudut bacaan, kantin, dewan pelajar serta kelas tuisyen jawi percuma pada hari Sabtu bagi pelajar yang lemah adalah antara keistimewaan yang diperoleh pelajar.

“Kami juga menyediakan tambahan kelas Iqra’ dan al-Quran, kemudahan pengangkutan bagi kawasan tertentu dan pakej transit. Para pelajar ini juga disediakan aktiviti tambahan seperti latihan harian solat, sambutan hari kebesaran Islam, lawatan sambil belajar, minggu bahasa Arab, kursus motivasi bagi calon peperiksaan, program tazkirah berkala, Hari Anugerah Cemerlang, kursus guru, Hari Keluarga dan banyak lagi,” ujar Norliza di mana An Najah menyediakan dua pilihan waktu persekolahan iaitu sesi pagi bermula 7.30 hingga 10.30 pagi manakala sesi petang 2.30 hingga 5.30 petang. Setengah jam pula diperuntukan untuk kelas tambahan Iqra’ dan al-Quran.

Kata Norliza lagi, pada tahun pertama penubuhannya, An Najah menerima 60 pelajar dan kini bertambah kepada 160 orang meliputi sesi pagi dan petang. Sokongan enam guru telah melancarkan pengendalian pelajar tahun satu hingga enam.

Menyentuh Sekolah Rendah Islam Al Amin pula, kata Norliza pengalaman Sri Al Amin dalam bidang pendidikan selama 22 tahun menyebabkan pihaknya bekerjasama dengan Sri Al Amin cawangan Gombak dalam usaha pengukuhan awal. Ia adalah sebuah sekolah rendah Islam swasta yang menyediakan bentuk pendidikan integrasi antara subjek akademik dan agama dalam satu sesi persekolahan. Ia berdasarkan sukatan Kementerian Pelajaran Malaysia dan JAIS.

Sehingga kini , pihaknya mempunyai 40 pelajar dari tahun satu hingga tiga. Di sekolah ini juga kami mengehadkan bilangan pelajar maksimum 25 orang bagi setiap kelas dan dikendalikan oleh guru-guru yang terlatih dan berpengalaman.

“Pengajaran al-Quran yang sistematik dan penekanan dalam penggunaan bahasa Inggeris, bahasa Arab dan tulisan Jawi sejajar usaha melahirkan pelajar yang cemerlang akademik dan akhlak agar melahirkan protaz iaitu profesional ustaz.

“Malah para pelajar ini berpeluang menyambung pendidikan menengah sama ada di sekolah menengah biasa dan berasrama penuh kerajaan atau sekolah menengah Islam swasta,” kata Norliza yang menolak tanggapan apa yang diusahakan ini bermatlamat keuntungan semata-mata.

Biarpun pelbagai cabaran yang dihadapi namun akui Norliza, dalam dua tahun ini pertolongan Allah ke atas usahanya cukup jelas. Ada sahaja yang dipermudahkan-Nya. Apatah lagi, sokongan padu ibu bapa yang sama-sama membangunkan sekolah. Semua ini menjadi pemangkin semangat malah beliau yakin sesuatu yang dilakukan atas niat ikhlas dan murni pasti memperoleh sokongan daripada Allah s.w.t.

“Melihat kejayaan para pelajar sama ada dari segi akhlak dan pencapaian akademik terubat walaupun penat. Sesungguhnya ganjaran pendapat bukanlah matlamat utama tetapi ini adalah satu ibadah demi memastikan anak bangsa menjadi generasi berakhlak dan berilmu.

“Kami di sini juga memberikan potongan yuran bulanan bagi pendaftaran dua orang atau lebih adik-beradik. Di samping itu, terdapat juga penganjuran program cuti sekolah seperti kelas Jawi, Iqra’, al-quran, tajwid dan bahasa Arab. Pihak sekolah kini membuka pendaftaran untuk tahun depan. Bagi yang berminat bolehlah menghubungi talian 019-691 6873 atau 012-260 9560.

“Alhamdulillah, sokongan suami sebagai penasihat serta sentiasa memberi idea memudahkan lagi perlaksanaan tugas di sekolah dan di rumah. Malah dengan sokongan semua pihak, saya merancang untuk mencari bangunan sendiri. Buat masa ini kami menyewa tingkat satu di mana tiga unit digunakan sebagai kelas dan selebihnya untuk menempatkan surau, kantin, sudut bacaan dan sembilan bilik darjah.

“Saya yakin dengan sokongan kuat selama ini daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), semua ini bakal termakbul. Malahan perancangan 2010 iaitu menubuhkan Sekolah Menengah Islam Al Amin tidak mustahil untuk berjaya dilaksanakan,” ujar Norliza mengakhiri perbualan petang itu.

Labels:

posted by Weblog Master @ 3:40 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com