Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Ensiklopedia Nusantara: Haji Sulong berani kupas isu sensitif
Tuesday, October 10, 2006
Berita Harian, 10oktober 2006


Kitab Cahaya Islam perjelas lima jenis bidaah

RUANGAN ini minggu lalu memperkatakan Gugusan Cahaya Keselamatan karya terakhir Haji Sulong, ulama dan pejuang Islam-Melayu Patani. Pada hari ini diperkenalkan pula karya beliau Cahaya Islam * Gugusan Maulid Saiyidil Anam. Di bawah judul dinyatakan pula, "Dan perihal asal bagi berbuat Maulid Yang Karim. Dan Menyatakan kelebihan yang 'amim."

Cahaya Islam ditulis Haji Sulong al-Fathani sempena bulan kelahiran Nabi Muhammad SAW 1362 Hijrah bersamaan 1943 iaitu dalam masa darurat suasana Perang Dunia Kedua.

Karya judul ini kemungkinan mengandungi beberapa jilid, tetapi yang sempat diterbitkan hanya jilid pertama. Cetakan pertama oleh Mathba'ah Patani Press, pada 23 Rabiulakhir 1372 iaitu 10 tahun selepas selesai ditulis.

Sungguhpun sasaran utama kandungan kitab Cahaya Islam mengenai Maulid Nabi Muhammad SAW, tetapi pendekatan yang digunakan jauh berbeza dengan penulisan hal sama yang pernah dihasilkan oleh ulama dunia Melayu yang terdahulu daripadanya. Hampir separuh kandungan jilid pertama membahas pembahagian bidaah. Lalu dilanjutkan pendapat ulama terkenal dunia Islam mengenai hukum mengadakan Maulid Nabi Muhammad SAW.

Sebelum membahas lebih lanjut, Haji Sulong al-Fathani menyatakan abstrak karangannya, iaitu pertama, kenyataan fasal bidaah dan maknanya serta segala mengenainya.

Kedua, kenyataan fasal dalil bagi sunat berbuat maulid dan sunat bangun berdiri.

Ketiga, kenyataan fasal kelebihan berbuat maulid dan kelebihan orang yang hadir pada majlisnya.

Mengenai yang pertama, fasal bidaah, Haji Sulong al-Fathani menulis: "Bahawa berbuat maulid itu bidaah, kerana tidak diperbuat oleh Nabi SAW dan begitu juga sahabat, dan ulama yang kemudian daripada sahabat. Hingga sampai kepada tahun hijrah tiga ratus tahun tiada ada siapa-siapa yang berbuat akan dia. Dan kemudian daripada hijrah yang tersebut itu baharulah timbul maulid.

Dan tatkala timbul maulid itu sentiasa orang Islam pada tiap-tiap negeri memperbuat akan dia, istimewa pula negeri yang besar-besar seperti Baghdad, negeri Syam, negeri Mesir, negeri Makkah, Madinah, pada tiap-tiap tahun menghimpunkan manusia serta diperbuat beberapa kebajikan daripada jamuan, dan membaca Quran, dan berzikir, dan membaca kisah maulid ..." (Cahaya Islam ditulis, hlm. 4-5).

Haji Sulong al-Fathani, menolak pendapat golongan tertentu yang mengatakan mengadakan perayaan maulid adalah bidaah yang keji (terlarang), selanjutnya beliau menulis: "Maka sesungguhnya berbuat maulid itu bidaah. Akan tetapi masuk di dalam bahagian "bidaah hasanah" diberi pahala akan orang yang mengerjakan dia, seperti memperbuat ibadat yang sunat ... Maka perhamba sebutkan sedikit fasal bahagian bidaah kerana takut terkeliru di atas mereka yang tidak tahu bahagian bidaah, maka ia berkata bahawasanya berbuat maulid itu bidaah yang keji atau haram, seperti sangkaan mereka yang telah disesatkan ..." (Cahaya Islam ditulis, hlm. 5-6).

Selepas itu, Haji Sulong al-Fathani menyebut ada lima jenis yang dinamakan bidaah itu iaitu: pertama, bidaah wajib, seperti menulis al-Quran atau mencetaknya. Begitulah juga sekalian ilmu syarak kerana khuatir hilang. Menyampaikan kepada orang yang kemudian daripada kita adalah wajib dengan ijmak ulama.

Kedua, bidaah haram, seperti melakukan kezaliman dengan menafikan undang-undang syarak, memuliakan orang jahil dulu daripada memuliakan orang alim, melantik kadi atau imam mereka yang tidak layak, tetapi kerana dengan sebab pusaka daripada datuk neneknya yang berpangkat.

Ketiga, bidaah sunat, seperti sembahyang Tarawih berjemaah kerana itulah berkata Saidina Umar: “Sebaik-baik bidaah itu ialah sembahyang Tarawih dengan berjemaah.

Keempat, bidaah makruh, seperti menentukan kelebihan sesuatu hari untuk melakukan amal.

Kelima, bidaah harus, seperti mengayak sekam daripada tepung gandum kerana menghaluskan makanan. Membaik akan dia itu harus. Maka memperbuat hendak beri jadi baik makanan itu pun harus pula. (Cahaya Islam ditulis, hlm. 7-13).

Haji Sulong al-Fathani berpegang bahawa merayakan maulid Nabi SAW termasuk dalam kategori bidaah hasanah atau sunat dikerjakan. Untuk menguatkan pendapat itu beliau memetik pendapat antaranya Syeikh Ibnu Hajar al-'Asqallani, Imam as-Suyuthi, al-Muhaddits Muhammad bin Mas'ud al-Kazaruni, sedangkan mereka adalah ulama ahli hadis yang sangat terkenal. Semua pendapat ulama itu dilengkapi dengan petikan yang agak panjang dan pada beberapa tempat disebut pula kitab rujukan.

Sebagai penutup bahagian pengenalan Cahaya Islam karya Haji Sulong menulis: "Dan telah lalu cerita Hikayat Raja al-Muzhaffar Abu Said, bahawasanya membelanjakan hartanya pada berbuat maulid di dalam setahun tiga puluh laksa dinar. Maka janganlah mengikut pengugut iblis, yang ia berkata kepada seseorang, "Janganlah engkau belanjakan harta engkau kepada jalan kebajikan, lama-lama habis harta engkau jadi papa, maka jadilah engkau orang miskin." Maka itulah jadi bakhil dan lokek tidak berbuat sesuatu kebajikan dengan hartanya. Maka minta Allah Taala menjauhkan hal yang semacam itu daripada kita." (Cahaya Islam ditulis, hlm. 42).


Labels:

posted by Weblog Master @ 2:11 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com