Utusan Malaysia, 6 oktober 2006
SOALAN
Bolehkah seseorang yang sakit mengambil suntikan pada bulan puasa serta sahkah puasa orang sakit yang memasukkan ubat ke dalam telinganya? Bagaimana pula seorang perempuan bercelak pada waktu pagi di dalam bulan Ramadan, adakah ini dibolehkan? JAWAPAN Berkenaan dengan suntikan pada bulan Ramadan, ada beberapa jenis suntikan. Sebahagiannya bertujuan untuk perubatan dan rawatan, sama ada pada urat leher atau anggota di kulit. Tidak ada sebarang perselisihan di dalam masalah ini. Ia tidak sampai ke dalam perut dan tidak mengenyangkan. Oleh itu, orang yang disuntik itu tidak perlu berbuka. Terdapat satu jenis lagi ubat suntikan yang boleh mengenyangkan dan menyegarkan tubuh badan seperti glukos. Ia boleh mengenyangkan kerana bersambung dengan darah secara langsung. Ulama salaf tidak mengetahui jenis-jenis rawatan dan ubat-ubat ini, begitu juga sahabat dan tabiin. Perkara seumpama ini adalah ciptaan moden. Sebab itulah ulama sekarang tidak bersependapat dalam masalah ini. Sebahagiannya berpendapat ia membatalkan puasa kerana makanan sampai secara langsung melalui darah ke dalam tubuh. Lagipun ia mengenyangkan. Makanan itu sampai ke tempat yang paling akhir dalam pemakanan iaitu darah. Sebahagiannya pula berkata ia tidak membatalkan puasa, walaupun ia sampai ke dalam darah. Yang dimaksudkan dengan berbuka itu ialah makanan yang sampai ke dalam perut dan menyebabkan rasa kenyang. Apa yang dituntut dalam ibadat puasa itu ialah menahan diri daripada makan dan syahwat faraj. Ertinya manusia merasa lapar dan dahaga. Oleh itu suntikan makanan jenis ini tidak membatalkan puasa, mengikut pendapat ulama ini. Saya cenderung kepada pendapat yang akhir ini. Walaupun begitu, saya berpendapat setiap orang Islam mesti berhati-hati pada siang hari pada bulan Ramadan agar tidak mengambil suntikan ini. Dia boleh mengambilnya selepas berbuka. Jika dia sakit, dia diharuskan berbuka. Sebabnya, suntikan ini, walaupun tidak mengenyangkan dengan cara makan dan minum secara perbuatan, tetapi sekurang-kurangnya membuatkan seseorang itu merasa cergas dan dapat menghilangkan keletihan. Apa yang dikehendaki Allah daripada puasa ialah rasa lapar dan dahaga. Ia bertujuan untuk menilai nikmat Allah ke atas manusia, juga untuk menghayati penderitaan orang-orang yang berada dalam kesusahan. Jika kita memberi kelonggaran di dalam masalah ini, nescaya orang kaya akan mengambil peluang dengan menggunakan cara ini untuk mendapatkan kecergasan tanpa merasa lapar dan penderitaan berpuasa. Adalah lebih baik bagi orang yang berpuasa menangguhkan suntikan sehingga selepas berbuka puasa. Ini adalah jawapan bagi masalah pertama. Bagi soalan yang kedua dan ketiga, iaitu memasukkan ubat ke dalam telinga dan bercelak pada siang hari di dalam bulan Ramadan, hukumnya sama juga dengan hukum suntikan. Walaupun sampai ke dalam perut, tetapi tidak mengenyangkan seperti kebiasaan makan dan minum. Ia juga tidak dapat menghilangkan keletihan atau seumpamanya. Ulama dahulu dan sekarang tidak bersependapat di dalam masalah ini, sama ada hendak memperkuat hukum atau melonggarkannya. Sebahagian ulama berpendapat ia membatalkan puasa. Sebahagiannya pula berpendapat ia tidak membatalkan puasa kerana ia tidak mengenyangkan seperti kebiasaannya. Saya menyokong pendapat ini. Maksud saya, penggunaan celak, dan yang seumpamanya yang dititiskan ke dalam mata, menitiskan ubat ke dalam telinga, memasukkan ubat ke dalam dubur bagi pesakit buasir atau seumpamanya, termasuklah menyuntik di saluran dubur, semuanya ini digunakan oleh orang yang mengadu sakit untuk berbuka. Saya berpendapat semuanya ini tidak membatalkan puasa. Pendapat ini juga telah dipilih oleh Syeikhul Islam Ibnu Taimiah dalam fatwanya, yang mana beliau menyebut tentang percanggahan pendapat ulama di dalam hal ini. Beliau mengatakan: “Yang jelasnya, semua ini tidak membatalkan puasa. Puasa menurut Islam perlu kepada pengertiannya secara khusus dan umum. Jika hal ini diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya ketika berpuasa, dan ia membatalkan puasa, nescaya Rasulullah akan menerangkannya; begitu juga para sahabat akan menyampaikannya kepada orang ramai, sebagaimana disampaikan semua syariat Islam kepada umat Islam. Para ulama juga tidak meriwayatkan mana-mana hadis sama ada hadis sahih, daif, musnad atau mursal, yang menyebut masalah. Beliau berkata lagi bahawa hadis yang menyebut tentang bercelak adalah daif. Dan Yahya bin Muin berkata: Ia adalah hadis yang ditolak. Fatwa Ibnu Taimiah ini meliputi dua perkara: Pertama: Hukum-hukum yang meliputi mukalaf dan perlu diketahui oleh semua orang wajib disampaikan dan diterangkan kepada umatnya. Rasulullah diutuskan kepada manusia untuk memberi penjelasan terhadap apa yang diturunkan kepada mereka. Firman Allah: Dan kami turunkan kepadamu al-Quran, agar kamu menerangkan kepada manusia apa yang Lelah diturunkan kepada mereka. (An-Nahl: 44) Kedua: Bercelak, menitiskan ubat ke dalam telinga dan seumpamanya adalah amalan yang selalu digunakan oleh manusia sejak dahulu lagi. Ia meliputi semua mukalaf. Keadaannya sama dengan keadaan mandi, menggosok minyak, mengewap, memakai minyak wangi dan seumpamanya. Jika semua ini membatalkan puasa, nescaya Rasulullah telah menerangkannya sebagaimana baginda menerangkan hal-hal yang membatalkan puasa. Ibnu Taimiah berkata: “Wap itu masuk ke dalam hidung, terus ke otak dan bercampur di dalam badan.” Begitu juga di dalam masalah memakai wangian, Rasulullah tidak mencegah semua ini. Ini bermakna harus menggunakannya... Bercelak tidak mengenyangkan kerana ia tidak sampai ke dalam perut. Begitu juga, suntikan (di saluran dubur) tidak mengenyangkan bahkan akan mengosongkan perut, sama seperti mencium ubat pencuci perut atau terkejut yang sampai mengecutkan perutnya... Ia tidak sampai ke tempat penghadaman.” Pendapat inilah yang lebih baik dengan kefahaman sebagaimana yang tersebut dalam Fiqh Islam. Kami berpegang pada pendapat ini. Sumber: Dr. Yusuf al-Qardawi, Fatwa Masa kini (Terjemahan 1 & 2), Pustaka Salam Sdn. Bhd. (03-6186 9469) Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Sekretariat Sudut Hukum IKIM di talian 03-6204 6219 dan 03-6204 6253 atau layari laman web www.ikim.gov.my/suduthukum Labels: Soal Jawab |