Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Tangguhkan suntikan sehingga berbuka
Friday, October 06, 2006
Utusan Malaysia, 6 oktober 2006

SOALAN

Bolehkah seseorang yang sakit mengambil suntikan pada bulan puasa serta sahkah puasa orang sakit yang memasukkan ubat ke dalam telinganya?

Bagaimana pula seorang perempuan bercelak pada waktu pagi di dalam bulan Ramadan, adakah ini dibolehkan?

JAWAPAN

Berkenaan dengan suntikan pada bulan Ramadan, ada beberapa jenis suntikan. Sebahagiannya bertujuan untuk perubatan dan rawatan, sama ada pada urat leher atau anggota di kulit. Tidak ada sebarang perselisihan di dalam masalah ini. Ia tidak sampai ke dalam perut dan tidak mengenyangkan. Oleh itu, orang yang disuntik itu tidak perlu berbuka.

Terdapat satu jenis lagi ubat suntikan yang boleh mengenyangkan dan menyegarkan tubuh badan seperti glukos. Ia boleh mengenyangkan kerana bersambung dengan darah secara langsung.

Ulama salaf tidak mengetahui jenis-jenis rawatan dan ubat-ubat ini, begitu juga sahabat dan tabiin. Perkara seumpama ini adalah ciptaan moden. Sebab itulah ulama sekarang tidak bersependapat dalam masalah ini.

Sebahagiannya berpendapat ia membatalkan puasa kerana makanan sampai secara langsung melalui darah ke dalam tubuh. Lagipun ia mengenyangkan. Makanan itu sampai ke tempat yang paling akhir dalam pemakanan iaitu darah. Sebahagiannya pula berkata ia tidak membatalkan puasa, walaupun ia sampai ke dalam darah. Yang dimaksudkan dengan berbuka itu ialah makanan yang sampai ke dalam perut dan menyebabkan rasa kenyang.

Apa yang dituntut dalam ibadat puasa itu ialah menahan diri daripada makan dan syahwat faraj. Ertinya manusia merasa lapar dan dahaga. Oleh itu suntikan makanan jenis ini tidak membatalkan puasa, mengikut pendapat ulama ini.

Saya cenderung kepada pendapat yang akhir ini. Walaupun begitu, saya berpendapat setiap orang Islam mesti berhati-hati pada siang hari pada bulan Ramadan agar tidak mengambil suntikan ini. Dia boleh mengambilnya selepas berbuka. Jika dia sakit, dia diharuskan berbuka.

Sebabnya, suntikan ini, walaupun tidak mengenyangkan dengan cara makan dan minum secara perbuatan, tetapi sekurang-kurangnya membuatkan seseorang itu merasa cergas dan dapat menghilangkan keletihan. Apa yang dikehendaki Allah daripada puasa ialah rasa lapar dan dahaga. Ia bertujuan untuk menilai nikmat Allah ke atas manusia, juga untuk menghayati penderitaan orang-orang yang berada dalam kesusahan.

Jika kita memberi kelonggaran di dalam masalah ini, nescaya orang kaya akan mengambil peluang dengan menggunakan cara ini untuk mendapatkan kecergasan tanpa merasa lapar dan penderitaan berpuasa. Adalah lebih baik bagi orang yang berpuasa menangguhkan suntikan sehingga selepas berbuka puasa. Ini adalah jawapan bagi masalah pertama.

Bagi soalan yang kedua dan ketiga, iaitu memasukkan ubat ke dalam telinga dan bercelak pada siang hari di dalam bulan Ramadan, hukumnya sama juga dengan hukum suntikan. Walaupun sampai ke dalam perut, tetapi tidak mengenyangkan seperti kebiasaan makan dan minum. Ia juga tidak dapat menghilangkan keletihan atau seumpamanya. Ulama dahulu dan sekarang tidak bersependapat di dalam masalah ini, sama ada hendak memperkuat hukum atau melonggarkannya.

Sebahagian ulama berpendapat ia membatalkan puasa. Sebahagiannya pula berpendapat ia tidak membatalkan puasa kerana ia tidak mengenyangkan seperti kebiasaannya. Saya menyokong pendapat ini. Maksud saya, penggunaan celak, dan yang seumpamanya yang dititiskan ke dalam mata, menitiskan ubat ke dalam telinga, memasukkan ubat ke dalam dubur bagi pesakit buasir atau seumpamanya, termasuklah menyuntik di saluran dubur, semuanya ini digunakan oleh orang yang mengadu sakit untuk berbuka. Saya berpendapat semuanya ini tidak membatalkan puasa.

Pendapat ini juga telah dipilih oleh Syeikhul Islam Ibnu Taimiah dalam fatwanya, yang mana beliau menyebut tentang percanggahan pendapat ulama di dalam hal ini. Beliau mengatakan: “Yang jelasnya, semua ini tidak membatalkan puasa. Puasa menurut Islam perlu kepada pengertiannya secara khusus dan umum. Jika hal ini diharamkan oleh Allah dan Rasul-Nya ketika berpuasa, dan ia membatalkan puasa, nescaya Rasulullah akan menerangkannya; begitu juga para sahabat akan menyampaikannya kepada orang ramai, sebagaimana disampaikan semua syariat Islam kepada umat Islam. Para ulama juga tidak meriwayatkan mana-mana hadis sama ada hadis sahih, daif, musnad atau mursal, yang menyebut masalah.

Beliau berkata lagi bahawa hadis yang menyebut tentang bercelak adalah daif. Dan Yahya bin Muin berkata: Ia adalah hadis yang ditolak.

Fatwa Ibnu Taimiah ini meliputi dua perkara: Pertama: Hukum-hukum yang meliputi mukalaf dan perlu diketahui oleh semua orang wajib disampaikan dan diterangkan kepada umatnya. Rasulullah diutuskan kepada manusia untuk memberi penjelasan terhadap apa yang diturunkan kepada mereka.

Firman Allah: Dan kami turunkan kepadamu al-Quran, agar kamu menerangkan kepada manusia apa yang Lelah diturunkan kepada mereka. (An-Nahl: 44)

Kedua: Bercelak, menitiskan ubat ke dalam telinga dan seumpamanya adalah amalan yang selalu digunakan oleh manusia sejak dahulu lagi. Ia meliputi semua mukalaf. Keadaannya sama dengan keadaan mandi, menggosok minyak, mengewap, memakai minyak wangi dan seumpamanya. Jika semua ini membatalkan puasa, nescaya Rasulullah telah menerangkannya sebagaimana baginda menerangkan hal-hal yang membatalkan puasa.

Ibnu Taimiah berkata: “Wap itu masuk ke dalam hidung, terus ke otak dan bercampur di dalam badan.” Begitu juga di dalam masalah memakai wangian, Rasulullah tidak mencegah semua ini. Ini bermakna harus menggunakannya... Bercelak tidak mengenyangkan kerana ia tidak sampai ke dalam perut. Begitu juga, suntikan (di saluran dubur) tidak mengenyangkan bahkan akan mengosongkan perut, sama seperti mencium ubat pencuci perut atau terkejut yang sampai mengecutkan perutnya... Ia tidak sampai ke tempat penghadaman.”

Pendapat inilah yang lebih baik dengan kefahaman sebagaimana yang tersebut dalam Fiqh Islam. Kami berpegang pada pendapat ini.

Sumber: Dr. Yusuf al-Qardawi, Fatwa Masa kini (Terjemahan 1 & 2), Pustaka Salam Sdn. Bhd. (03-6186 9469)

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi Sekretariat Sudut Hukum IKIM di talian 03-6204 6219 dan 03-6204 6253 atau layari laman web www.ikim.gov.my/suduthukum

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:51 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com