Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.
Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006
Fatwa Pengharaman Anti-hadith
Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini:
Ajaran Golongan Anti Hadith
ISI AJARAN
1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.
2. Menolak dua kalimah Syahadah.
3. Menolak Qada' dan Qadar
4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12
Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada
wahyu.
5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca
kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam
6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.
TARIKH MUNCUL
1985
TEMPAT BERKEMBANG
Seluruh Malaysia
TINDAKAN/HUKUMAN
Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:
1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996
2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46
3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78
4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3
(Sumber: )
Penutup
Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari
golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai
sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah
difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal
'iya zubillahi min zalik.
Fatwa Mufti Perak
Kategori : Akidah
Tajuk :
Gerakan Anti-hadis
Isu :
"A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –
(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam
al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;
(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis
oleh Dr. Rashad Khalifa,
adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang
bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta
mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran
dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku
tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith
yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai
sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan
Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan
mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian
sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan
aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh
menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.
B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang
kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung
dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu
kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah,
syariah dan akhlak Islamiah.
Fatwa :
Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen
Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul
Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa
"Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2
Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah
Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti
berikut
C. OLEH YANG DEMIKIAN –
(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu –
Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer
Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan
berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-
ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World";
(b) mencetak, menerbitkan, memiliki,
menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan
buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –
(i) apa-apa bentuk, versi atau
variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa
bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang
bertujuan memberikan publisiti
kepada mana-mana buku itu,pada atau
atas apa-apa bahan, sama ada bahan
cetak atau elektronik atau
selainnya atau melalui apa-apa
media; atau
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana
Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan
atau mengembangkan kumpulan sedemikian."
MUHAMMAD Yusuf Ong Abdullah sentiasa cuba meluangkan masa bersama isteri, Siti Khatijah Sui Abdullah dan anak-anak yang semakin membesar. Anak keempat tiada dalam gambar.
RAUT wajahnya agak serius tetapi sejurus mengukir senyum ketika menyambut kunjungan penulis dan jurufoto, memberi jawapan spontan bahawa anak kelahiran Bruas, Perak ini seorang yang peramah dan mudah mesra.
Malah keterbukaannya berkongsi kisah pengislaman dan pengalaman dengan kerja-kerja dakwah dan membantu golongan mualaf, memperkukuhkan lagi telahan penulis.
Begitulah gerangannya Ketua Penolong Pegawai Dakwah, Bahagian Pembangunan Insan, Majlis Agama Islam Malaysia (MAIS), Muhammad Yusuf Ong Abdullah, 42, sepanjang pertemuan di pejabatnya di Bangunan Sultan Idris Shah, Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
Pengalaman lebih 15 tahun mengendalikan hal ehwal saudara kita, akui Yusuf Ong sarat dengan pelbagai insiden dari yang mudah sehinggalah yang melibatkan keselamatan nyawa beliau sekeluarga. Namun, semua itu tidak mematahkan semangat Yusuf Ong yang sebelum ini merupakan Pegawai Mubaligh di Bangunan SUK, Shah Alam sejak 1991.
Katanya, pengalaman diserang sekumpulan gangster yang bersenjata api adalah antara insiden yang masih terkesan hingga hari ini. Apa tidaknya, masa itu baru beberapa tahun bekerja dan ia berlaku pada lewat tengah malam di sebuah rumah perlindungan mualaf di Shah Alam.
“Kami dituduh melarikan anak mereka, sedangkan pengislaman yang dilakukan adalah atas kerelaan dan kehendak saudara baru itu sendiri dan tiada unsur paksaan.
“Oleh kerana itu, keluarga asal mualaf berkenaan sanggup menggunakan apa cara sekalipun agar dapat mengembalikan mereka kepada agama asal,” katanya.
Menurut Yusuf Ong lagi, kalau setakat cacian, makian, debat dan ugutan itu semua lumrah dihadapi setiap kali berhadapan dengan golongan yang tidak memahami ajaran Islam yang sebenar serta melihat Islam dari sudut yang kurang berapa tepat.
Bagaimanapun, baginya, apa yang dilalui dahulu masih baru malah beliau belum puas malah tidak pernah jemu untuk terus membantu golongan mualaf biarpun sudah 17 tahun melibatkan diri dalam bidang tersebut.
Kata Yusuf Ong yang memeluk Islam 22 tahun lalu, masih banyak perkara yang hendak disumbangkan demi memantapkan diri seseorang mualaf terutamanya di negeri Selangor.
“Sebenarnya banyak rancangan yang sedang dan bakal dirangka. Antaranya pengukuhan fahaman dan akidah. Kami akan melihat semula modul bimbingan serta menyediakan modul agar keberkesanannya lebih kemas dan efektif.
“Kedua, menerusi rancangan jangka masa panjang iaitu melahirkan kader-kader dakwah sebagai pelapis dakwah. Ia dilakukan menerusi latihan atau kursus perkaderan kepada mualaf yang berpotensi,” jelasnya.
Dalam masa yang sama, pihaknya juga ada menaja para pelajar sama ada ke Institut Dakwah Islamiah Perkim atau Pondok Pasir Tumbuh di Kelantan malah hingga ke luar negara. “Sebenarnya, di negeri Selangor ramai daripada mereka ini telah dibentuk untuk berkhidmat semula,” tegas Yusuf Ong.
Pun begitu, semua usaha ini perlu kepada kerjasama semua pihak untuk memastikan kejayaannya. Apa yang beliau dapati, saudara baru di negeri Selangor peratusan pemahaman dan penghayatan Islam masih agak rendah.
Lantaran itu, Yusuf Ong merasakan perlu kajian yang khusus seperti kaji selidik tentang apa sebenarnya harapan mereka (saudara baru) selepas memeluk Islam. Usaha ini bertujuan membuat perencanaan bagi mengenalpasti hala tuju mereka, apatah lagi banyak kekangan yang terpaksa dihadapi.
Di samping itu, beliau turut berharap agar usaha mewujudkan Pusat Latihan Saudara Kita dipandang serius. Ramai yang beranggapan Institut Latihan Dakwah berkait rapat dengan program saudara baru tetapi pusat ini sebenarnya adalah untuk pusat latihan dalaman bagi kakitangan.
Katanya, jika di Kedah dan Negeri Sembilan sudah mempunyai pusat latihan khas untuk saudara baru sendiri, sudah tepat masanya negeri Selangor juga mengikut langkah sama. Ini supaya Unit Dakwah Saudara Kita, Jabatan Agama Islam Selangor boleh diperkasakan.
“Untuk makluman ramai juga, di negeri Selangor terdapat lebih 17,000 saudara baru yang terdapat dalam data kami. Berbanding kurang 40 orang tenaga manusia untuk mengendalikan kumpulan ini.
“Pastinya melihat kepada perbezaan besar nisbah ini, menyedarkan kita masih banyak yang perlu dilakukan seperti penubuhan sukarelawan untuk menjadi panel dakwah dan bagaimana hebat pun usaha dilakukan, tentunya masih ada lagi kekurangannya yang terlepas pandang,” akui Yusuf Ong.
Dalam berdakwah, beliau menggunakan pendekatan sentiasa mengawal diri dan sentiasa memberi senyuman sebagai senjata paling berkesan apabila berhadapan dengan pelbagai situasi yang tidak diduga.
Selain itu, Yusuf Ong sentiasa mencuba sedaya upaya membantu golongan mualaf yang datang meminta pertolongan mengikut kemampuan beliau. Malah seboleh-bolehnya, beliau tidak mahu menghampakan dan mengecualikan mereka. Sikapnya yang sentiasa berprasangka baik bertujuan membibitkan rasa selesa yang akhirnya membawa kepada keyakinan saudara baru itu.
Terang Yusuf Ong, golongan sebegini cukup sensitif jiwa dan perasaan. Oleh itu, masyarakat Islam bukan sahaja perlu prihatin apabila berhadapan dengan golongan ini tetapi diharap dapat menyediakan satu keadaan yang kondusif. Nampak macam keterlaluan tetapi ia penting bagi melahirkan rasa diperlukan, dihargai dan diterima.
Bagi beliau, selagi mana apa yang dilakukan itu tidak bertentangan dengan syariat Islam, ia tidak menimbulkan masalah dan Islam membenarkannya. Kebiasaan yang berlaku, kekeliruan di antara adat dan agama.
Berkongsi kisah yang membawa kepada pengislaman beliau, cerita anak ketiga daripada enam adik-beradik ini, ketika di bangku sekolah rendah lagi tiga persoalan yang sering berlegar di mindanya iaitu asal kejadian manusia, tujuan dihidupkan dan kehidupan selepas mati.
“Apabila berada di dalam darjah enam dan peringkat sekolah menengah, saya pernah bertanyakan kepada kawan-kawan tetapi tidaklah secara serius.
“Kemudian apabila berada di tingkatan enam, saya mengikut teman ke ceramah bertajuk ‘Hari Kebangkitan’ oleh Ustaz Harussani Zakaria (kini Mufti Perak). Menerusi ceramahnya itulah ketiga-tiga persoalan yang sekian lama dicari terjawab. Saya tidak tahu pada masa itu apa yang diterangkan itu adalah agama Islam,” jelasnya.
“Pada masa yang sama, saya menyertai Persatuan Pelajar Islam di Sekolah Tinggi Methodist (MHS) dan turut aktif mengikuti aktiviti Persatuan Kristian di sekolah yang sama. Dari situ saya membuat perbandingan. Akhirnya, selepas menamatkan peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) saya mengambil keputusan memeluk agam Islam,” katanya bermulalah cabaran bergelar mualaf.
Sambung Yusuf Ong, beliau dibenarkan tinggal dengan keluarga dengan beberapa syarat antaranya, tidak dibenarkan menyebut apa sahaja tentang Islam kepada adik-beradik yang lain dan menyediakan makan dan minum sendiri.
Keyakinan sepenuhnya kepada agama pilihannya itu menyebabkan Yusuf Ong tidak sedikitpun tergugat jika dibandingkan kesungguhannya berpuasa sebulan penuh setahun sebelum memeluk Islam.
Biarpun diugut gangster kampung, dibawa berubat, terpaksa mengayuh basikal sejauh satu kilometer serta dikejar anjing kerana hendak bersembahyang di masjid kampung sebelah, ia sedikitpun tidak menggugat keimanan beliau.
“Namun, apabila keluarga mengambil keputusan berpindah ke Kuala Lumpur tanpa memberitahu saya terlebih dahulu, barulah terasa tetapi tidaklah sehingga menimbulkan putus asa.
“Alhamdulillah saya tinggal dengan sebuah keluarga angkat (keluarga teman sekelas) di Pasir Panjang, meringankan bebanan kewangan pada masa itu. Saya menjadi guru sandaran di dua buah sekolah dalam tempoh dua tahun sebelum menerima tawaran mengikuti pengajian di maktab.
“Lama-kelamaan, saya terfikir mahu menambah ilmu agama dan mengambil keputusan berhenti sebelum meneruskan pengajian di Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan selama dua tahun dan kemudian ke Institut Dakwah Islamiyah Perkim di Petaling Jaya, Selangor,” cerita Yusuf Ong ketika di Petaling Jaya inilah beliau berkenalan dengan isteri yang berdarah kacukan Cina Siam dari Kedah, Siti Khatijah Sui Abdullah, 39, dan kini dikurniakan empat cahaya mata.
Akui Yusuf lagi, tiga bulan selepas pengislaman merupakan tempoh penuh cabaran. Alhamdulillah, kini dua adik-beradik perempuannya turut mengikut jejaknya bergelar Muslim. Semasa hayat ibu dan bapanya, kata Yusuf Ong mereka turut mengakui kebaikan Islam. Ini kerana biarpun berbeza agama, beliau tetap menjaga hubungan sekeluarga terutamanya tanggungjawab sebagai anak lelaki kepada kedua-dua ibu bapa mereka.
Yusuf Ong bersyukur mendapat maklumat yang tepat sepanjang pencariannya itu. Malah beliau berpesan agar umat Islam khususnya golongan mualaf agar sentiasa berpegang kepada al-Quran, hadis dan kata ulama.
Katanya, selagi hayatnya masih ada, beliau akan meneruskan perjuangan amar makruf nahi mungkar secara istiqamah.
MENUKAR nama bapa kepada Abdullah sudah lama diamalkan di Malaysia. Namun, ia tidak pernah diamalkan ketika zaman Rasullullah s.a.w. Contohnya Rasulullah tidak mengubah nama bapa Abdullah bin Abd. Asad biarpun Abd. Asad membawa makna hamba kepada singa, iaitu jelas mengandungi unsur-unsur syirik (Ibni Al-Jawzee, Sifatus Safwah, Jilid 1 (63).
Malah Umar Al-Khattab dan Ali bin Abu Talib juga mengekalkan nama bapa masing-masing setelah memeluk Islam. Jika wajib menukar nama bapa, apakah Rasullullah sendiri tidak mengetahuinya dan melakukannya?
Pegawai Dakwah Persatuan Cina Islam Malaysia (MACMA) Cawangan Selangor, Lim Jooi Soon berkata, ramai masyarakat di Malaysia beranggapan bahawa nama Islam adalah nama dalam bahasa Arab.
Pada zaman Rasullullah, mereka yang memeluk agama Islam dinasihati oleh Rasulullah supaya menukar nama asal kepada nama yang bermaksud baik.
Ini menunjukkan nama Islam adalah nama yang mempunyai makna yang baik, bukan semestinya dalam bahasa Arab. Katanya, menjadi amalan bahawa orang yang masuk Islam di negara ini akan disuruh menukar nama kepada nama bahasa Arab dengan anggapan bahawa nama Islam adalah nama di dalam bahasa Arab.
Persoalannya, bagaimana dengan masyarakat Melayu yang tidak mempunyai nama dalam bahasa Arab, adakah mereka perlu menukar nama atau sebaliknya?
“Sebenarnya, pada zaman Rasullullah, ramai sahabat apabila masuk Islam mengekalkan nama asal mereka walaupun bukan di dalam bahasa Arab. Antaranya; Salman Al-Farisy dari Persia dan Bilal Ar-Rabah dari Ethopia, katanya ketika ditemui MEGA, baru-baru ini.
Pada masa yang sama, kata Jooi Soon, tiada nas untuk membenarkan penukaran nama bapa kandung kepada Abdullah atau nama-nama lain.
“Dalam kes ini saya bersetuju 100 peratus dengan fatwa Majlis Fatwa Negeri Perlis yang mengharamkan pertukaran nama bapa kandung.
“Sebagai seorang Islam, apabila kita ditunjukkan sesuatu nas atau bukti larangan atau perintah, kita hendaklah mematuhi arahan tersebut seperti mana dalam ayat 17 dan 18 dari surah al-Zumar, jelasnya.
Tambah Jooi Soon, bukanlah sesuatu yang menghairankan jika terdapat pihak-pihak yang masih mengekalkan pendapat dan tradisi walaupun dikemukakan dengan bukti yang bercanggah dengan ajaran Islam.
Golongan begini disebut di dalam al-Quran, Sesungguhnya kami mendapati datuk nenek kami menurut satu agama, dan sesungguhnya kami beroleh petunjuk menurut jejak mereka sahaja dan demikianlah halnya (orang-orang yang taklid buta) kami tidak mengutus sebelummu (wahai Muhammad) kepada sesebuah negeri, seseorang Rasul pemberi amaran, melainkan orang-orang yang berada dalam kemewahan di negeri itu berkata, sesungguhnya kami dapati datuk nenek kami menurut satu jalan agama, dan sesungguhnya kami hanya mengikut jejak mereka sahaja. Rasul itu berkata, adakah (kamu akan menurut juga mereka) walaupun aku membawa kepada kamu agama yang lebih nyata memberi petunjuk daripada apa yang kamu dapati datuk nenekmu menganutnya? Mereka menjawab: Sesungguhnya kami mengingkari agama yang kamu di utus untuk menyampaikannya. (al-Zukhruf: 22-24),
Kata Jooi Soon, sebagai Muslim berbangsa Cina, mengekalkan nama penuh dalam bahasa ibunda adalah perkara yang penting bagi sebahagian masyarakat Cina. Ini kerana setiap perkataan pada nama tersebut membawa maksud dan pengertian tertentu.
“Sebagai contoh, walaupun saya hampir sepuluh tahun memeluk agama Islam, saya masih mengekalkan nama Lim Jooi Soon kerana maksud di sebalik nama itu membawa pengertian yang indah dan terpuji dalam masyarakat dan budaya Cina serta tidak melanggar syariat.
“Lim adalah nama keluarga, Jooi adalah nama keturunan dan Soon adalah nama diri saya. Bayangkan apabila ada sebahagian daripada masyarakat Cina yang ingin memeluk agama Islam terpaksa membuang nama keturunan dan nama dirinya ini seolah-olah memutuskan pertalian dari nasab keturunan yang sama, tambahnya.
Menurut Jooi Soon, sebenarnya ramai masyarakat Cina membatalkan hasrat memeluk Islam kerana takut apabila diberitahu nama keturunan dan nama diri perlu dibuang selepas pengislaman.
“Dari segi dakwah pula, jika mereka mengekalkan nama dalam bahasa Cina, tanggapan masyarakat bukan Islam bahawa memeluk agama Islam itu bermakna ‘masuk’ Melayu dapat dihakis sekali gus menunjukkan Islam adalah agama universal, katanya .
Mengenai kesukaran mengenalpasti status mualaf Islam jika tidak dibinkan Abdullah, Jooi Soon berkata, hal itu tidak perlu dikhuatirkan.
“Perkara ini bukan masalah kerana penyelesaiannya terbukti pada status agama Islam yang tertera dalam kad pengenalan (MyKad) dan juga kad yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Persekutuan dan Negeri,” jelasnya.
Apa yang lebih penting katanya ialah pengamalan segala suruhan dan meninggalkan larangannya berbanding dari segi nama dan pakaian mereka. Untuk sebarang pertanyaan boleh menghubungi di talian 012-3661121 atau e-mail abdlim@gmail.com
Fakta tentang menukar nama mualaf
Terdapat dua pendapat mengenai pertukaran nama kepada ‘bin’ Abdullah atau ‘binti’ Abdullah apabila seseorang memeluk agama Islam:
Pertama: Mengikut al-Quran dan sunah.
Kedua: Mengikut budaya Malaysia
Menukar nama kepada bin atau binti’ Abdullah bukan ajaran Islam tetapi ia lebih menitik kepada Budaya Malaysia. Ia tidak pernah diamalkan pada zaman Rasullullah s.a.w. Agama Islam boleh menerima apa jua amalan dan budaya mana-mana bangsa selagi ia tidak bercanggah dengan al-Quran dan sunah.
Nas menukar nama bapa itu tidak dibenarkan dalam Islam.
Panggillah anak-anak angkat itu dengan ber’bin’kan kepada bapa-bapa mereka sendiri, cara itulah yang lebih adil di sisi Allah s.w.t. (Al-Ahzab: 5).
Sesiapa yang secara sedar mengubah nama bapanya kepada nama yang lain terkeluar dari syurga. (Riwayat Bukhari 8:578, Muslim 1:120 Daud 3:5094)
Sesiapa yang secara sengaja membiarkan dirinya dipanggil sebagai anak kepada yang bukan bapanya adalah kufur. (Riwayat Bukhari 4:467, Muslim 1;118, Daud 3:5095).
Beberapa pilihan mualaf berkaitan nama.
*Mengekalkan nama asal sepenuhnya (Lim Jooi Soon) kerana ia penting dan melambangkan dan mengekalkan nama generasi dan nama diri mereka.
*Meletakkan ‘bin’ di hujung nama - walaupun bukan budaya orang Cina tetapi jika ingin meletakkan ‘bin’ tidak menjadi masalah asalkan nama tersebut ber ‘bin’ kan bapa kandung dan bukan nama lain seperti Abdullah contohnya Lim Jooi Soon Bin Lim Hong Nam.
*Memilih nama Arab yang mempunyai makna yang baik sambil mengekalkan nama asal sepenuhnya (Abdul Rahman Lim Jooi Soon). Namun, ini bukan kemestian.
Berbeza dengan budaya orang India yang memang meletakkan ‘anak lelaki’ ataupun ‘bin’. Ia boleh dikekalkan dengan syarat ber‘bin’kan bapa kandung sendiri contohnya Shah Kirit Bin Kalkulai Govindji.
Hikmah di sebalik larangan menukar nama bapa.
*Untuk mengelakkan daripada berlakunya perkahwinan di antara ahli keluarga yang diharamkan berkahwin akibat tidak tahu tentang asal-usul keluarga.
*Untuk menunjukkan bahawa orang yang masuk Islam itu masih mengekalkan perhubungan anak dan bapa seperti biasa dan bahawa Islam itu tidak sekali-kali memutuskan pertalian di antara kaum keluarga.
HUBUNGAN mesra sesama rakan sekerja sentiasa dijaga oleh Mohd. Abd. Latif A. Lawrence Augustin (kiri).
GENGGAM bara api biar sampai jadi arang, pepatah Melayu ini paling sesuai dengan prinsip yang menjadi pegangan Pengurus Pembelian di sebuah hotel di Subang Jaya, Selangor, Mohd. Abd. Latif A. Lawrence Augustin, 35, sejurus mengambil keputusan memeluk Islam lebih 10 tahun lalu di Pejabat Agama Islam Perlis.
Pilihan pengurus muda yang dibesarkan di Behrang Ulu, Tanjung Malim, Perak itu untuk bertukar agama diakui sememangnya mengguris hati kedua-dua ibu bapanya, apatah lagi bila mengetahui bahawa keputusan itu turut disebabkan oleh faktor perkahwinan.
Namun jauh di sudut hatinya, apa yang dilakukan itu tidak sama sekali bertujuan untuk menconteng arang ke muka mereka atau mahu bergelar anak derhaka. Inilah yang dikatakan qadak dan qadar Tuhan.
“Pun begitu hidayah yang diterima ini kalau tidak dihargai penerimanya, ia tidak ke mana. Mengapa saya katakan demikian? Ini kerana minat dan rasa cinta saya kepada Islam hadir selepas menganuti Islam. Umpama jatuh cinta atau bercinta selepas berkahwin. “Sungguhpun cabaran berhadapan dengan keluarga agak hebat, alhamdulillah.., sokongan dan galakan daripada masyarakat sekeliling sewaktu berkerja di Pulau Langkawi hingga kini, banyak menimbulkan rasa kecintaan dan minat mendalami ilmu Allah yang cukup luas dan sempurna.
“Perkenalan dengan imam di masjid Kuala Triang, Pulau Langkawi, Abang Rocky, Zahari, Ustaz Imran iaitu Imam Masjid Subang Jaya, isteri serta pihak pengurusan hotel adalah antara mereka yang banyak memainkan peranan dan membawa perubahan dalam kehidupan saya,’’ cerita anak sulung daripada empat adik-beradik ini sewaktu ditemui, baru-baru ini.
Tambah beliau, perubahan yang dialami ini bukan omong kosong tetapi ia dapat dirasai oleh dirinya sendiri. Lebih-lebih lagi bagi seorang yang tergolong sebagai mualaf.
Akui Abd. Latif, kalau sebelum ini membaca surah-surah lazim langsung tidak diketahui, kini semakin berjaya dikuasai. Malah lebih membanggakan, kelas mengaji yang dihadiri sejak tiga tahun lalu semakin menampakkan perubahan.
Abd. Latif menyifatkan dirinya bertuah kerana ramai yang inginkan Islam masih belum menerima hidayah. Malah katanya, apabila kita dapat mempraktikkan perintah Allah dalam kehidupan seharian, ketenangan yang wujud tiada tolok bandingannya.
“Saya berazam memperbaiki dan menaiktaraf ibadah dan amalan harian seperti melakukan solat dhuha, tahajud secara perlahan-lahan. Saya juga cuba memperuntukkan sedikit masa dalam sehari itu untuk membaca al-Quran biarpun sebaris ayat.
Saya berharap dapat membaca al-Quran dengan tajwid yang betul, mengamalkannya dan mampu mengepalai sesebuah majlis,” katanya.
Kalau orang kata, ‘berdikit-dikit lama-kelamaan menjadi bukit’ begitu jugalah kita sebagai umat-Nya.
“Janganlah kita melakukan sesuatu itu berlebih-lebihan kemudian langsung meninggalkannya umpama, hangat-hangat tahi ayam. Bagi saya apa yang lebih baik, ikutlah pepatah yang pertama itu tadi.
“Saya tidaklah mengatakan diri saya baik tetapi itulah yang cuba saya lakukan sebelum saya boleh bergerak lebih jauh. Malah keterampilan para pendakwah mualaf sentiasa menjadi pemangkin semangat saya demi menegakkan syiar Islam,” kata Abd. Latif yang mengakui mualaf dan cabaran adalah begitu sinonim.
Pun begitu, tegas beliau, alasan cabaran tidak wajar menyekat seseorang mualaf itu untuk lari daripada tanggungjawab bergelar hamba-Nya. Seharusnya halangan-halangan seperti ketiadaan sokongan, tersisih, kesukaran mencari ilmu dan banyak lagi menjadi titik perubahan untuk menafikannya sekali gus membuktikan Islam bukannya agama mundur tetapi satu cara hidup dan amalannya menepati fitrah manusia.
Lantaran itu, selemah-lemah usaha adalah dengan berdoa kerana itulah senjata manusia. Apatah lagi banyak ayat al-Quran dan hadis yang menjelaskan banyak berkaitan doa.
Sebenarnya, Islam itu mudah tetapi apa yang berlaku umatnya yang
menyusahkannya. Dalam mempraktikkan ibadat solat contohnya, aspek kemampuan diri mualaf menjadi keutamaan dan pada masa yang sama berusaha untuk memperbaikinya.
Di samping itu, kata Abd. Latif, melihat anak-anak membesar mengujanya untuk memenuhi ilmu di dada terutamanya yang bersangkutan pendidikan agama Islam.
“Saya selalu terfikir, bagaimana hendak berdepan dengan situasi anak-anak yang sentiasa meminta tunjuk ajar bapa mereka. Sekarang pun, saya mengalaminya. Kadang-kadang ada masanya saya ajar mereka tetapi tidak kurang juga, kita belajar daripada anak-anak,” jelasnya.
Sebab itulah dalam kes-kes mualaf, orang sekeliling kena memainkan peranan yang penting. Janganlah menjadi punca golongan ini hilang keyakinan dan putus asa.
Kata Abd. Latif, jika tidak dapat membantu dari segi kewangan maka bantulah mereka ini dari segi lain.
“Kita mestilah sentiasa beringat bahawa kehidupan ini bukan sahaja bermatlamat dunia tetapi akhirat itu adalah lebih kekal.
“Lantaran itu, imbuhan di dunia tidak bermakna seandainya aset akhirat kosong belaka. Malah saya cukup terluka dengan sikap segelintir umat Islam yang suka mempertikaikan pengislaman seseorang mualaf itu,” jelas Abd. Latif.
Berkongsi pengalaman menarik sewaktu berada beberapa bulan di sebuah hotel di Beijing, China, cerita beliau, toleransi agama yang diamalkan di sana amat membanggakan dan wajar dicontohi rakyat Malaysia.
Manakan tidak, sungguhpun hanya mempunyai 30 kakitangan beragama Islam, pihak hotel di situ mengambil inisiatif menyediakan tempat makan dan dapur memasak yang berasingan dengan kakitangan bukan Islam.
Ujar Abd. Latif, beliau sentiasa menitikberatkan soal pembelajaran asas, sentiasa mengikut al-Quran dan sunah, berusaha mendalami ilmu, menjaga imej dan penampilan serta membina kerjaya bagi membuktikan kesyumulan Islam.
Kesemua ini penting demi memartabatkan umat Islam dan memberi gambaran jelas Islam kepada bukan Islam.
Malah sekiranya kita menguasai perkara-perkara di atas, ia turut menyumbang kepada usaha dakwah Islamiyah. Akui Abd. Latif berdakwah tidaklah susah, bermula dengan diri sendiri sudah cukup memadai.
Beliau bersyukur hubungan kekeluargaan yang renggang suatu masa dahulu, telah menampakkan sinar perubahan, lebih-lebih lagi selepas berpeluang berpelukan dan mencium tangan bapa.
Malah Abd. Latif juga berazam untuk berjaya dalam hidup dan lebih mendekati Allah tahun demi tahun.
“Saya amat berharap agar suatu ketika nanti orang akan memberitahu kepada bapa perkara-perkara baik tentang saya. Itu lebih mendatangkan kepuasan.
“Kini saya bersyukur dengan apa yang Allah kurniakan dan dalam masa yang saya terus berusaha memperbaiki kehidupan dan kerjaya,” tambahnya.
Apabila kita berjaya lebih banyak yang boleh disumbangkan kepada agama. Dengan adanya kekuatan dari segi ekonomi, banyak bantuan boleh disalurkan demi memajukan umat Islam.
“Sesungguhnya dunia ini adalah sementara, yang kekal adalah akhirat, lantaran itu apa yang dilakukan kenalah selaras dengan kehendak Islam agar menjamin kehidupan kita di dunia dan akhirat,” kata Abd. Latif yang berhasrat memanjangkan sumbangannya kepada golongan mualaf yang lain.
Perkahwinan Abd. Latif dengan Noorli Mohd. Noor, 35 dikurniakan tiga cahaya mata iaitu Farah Azwani, 14, Fatin Ilyana, 9, dan Mohammad Adam Nasrullah, 6.