Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Guna francais kembang usahawan Muslim
Tuesday, July 24, 2007
Utusan Malaysia, 24 julai 2007

Norol Azali Sulaiman.

Perniagaan adalah bidang yang menjanjikan pendapatan lumayan berbanding kerja makan gaji. Rasulullah s.a.w. selain berdakwah juga adalah seorang peniaga yang berjaya. Maka, mereka yang terlibat dalam perniagaan sebenarnya turut mengamalkan sunah baginda.

Bagaimanapun, dalam zaman kecanggihan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), umat Islam tidak boleh bergantung kepada perniagaan berbentuk konvensional semata-mata.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto ROY AZIS menemu bual Ketua Eksekutif Persatuan Francais Malaysia (MFA), Norol Azali Sulaiman bagi membincangkan potensi dalam perniagaan ini.

MEGA: Bidang francais adalah sesuatu yang baru bagi majoriti umat Islam. Ini menyebabkan ada tanggapan yang bidang ini hanya sesuai untuk golongan bukan Islam. Benarkah?

NOROL AZALI: Sebenarnya bidang francais ini mula bertapak di Malaysia sejak tahun 1940-an lagi. Kerajaan memperkenalkan Program Pembangunan Francais pada tahun 1994 dan penubuhan MFA pada tahun yang sama bagi merancakkan lagi perkembangan industri ini.

Setakat ini, terdapat 26 peratus Melayu yang terlibat dalam sistem francais halal di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MeCD).

Apabila bercakap tentang francais, tumpuan masyarakat ialah kepada premis makanan segera sedia ada yang terkenal di negara kita.

Sebenarnya, bidang ini bukan sahaja terhad kepada produk makanan dan minuman. Skopnya adalah lebih luas meliputi perkhidmatan, kesihatan, pakaian, perhotelan dan pendidikan.

Francais adalah salah satu kaedah untuk menjayakan hidup dan Rasulullah ada bersabda, sembilan persepuluh rezeki datangnya daripada perniagaan. Soalnya, kaedah perniagaan yang bagaimana yang perlu kita ceburi.

Francais adalah kontrak atau perjanjian pemasaran antara dua pihak. Ia juga adalah perkongsian risiko antara kedua-dua pihak terlibat.

Pemilik asal (Francaisor) memberi hak dan tanggungjawab kepada francaisi untuk menjalankan perniagaan menggunakan sistem, jenama, kawasan tertentu dan jangka masa tertentu iaitu minimum lima tahun seperti yang ditetapkan dalam Akta Francais 1998.

Bagaimanakah umat Islam boleh memanfaatkan sistem francais dalam mengukuhkan ekonomi?

NOROL AZALI: Sistem ini adalah satu kaedah yang lebih mudah untuk menguruskan sesuatu perniagaan. Walaupun tidak semestinya semua peserta itu berjaya. Namun, ia menyediakan sistem untuk diguna pakai sekali gus keluk dan tempoh pembelajarannya lebih mudah.

Secara tidak langsung usaha pihak kerajaan untuk menggalakkan serta melahirkan lebih ramai usahawan bumiputera muslim melalui sistem perniagaan ini akan memberi impak serta kesan menyeluruh kepada pembangunan ummah, ini meliputi pembangunan usahawan, pengguna seterusnya meningkatkan ekonomi Negara.

Contohnya di Malaysia, salah satu sistem francais yang agak berjaya ialah Hotel Seri Malaysia. Melalui jenama ini, konsep percutian dan penginapan berasaskan Islam dapat dipromosikan. Sebabnya, hotel tersebut tidak menyajikan alkohol dan juga tidak menyediakan hiburan yang bertentangan dengan cara hidup seorang muslim. Konsep ini seterusnya dikembang dan peluang perniagaan melalui francais dibuka kepada usahawan – usahawan baru.

Jika ini dapat dikembangkan ke negara-negara islam yang lain mahupun pasaran antarabangsa, sudah pasti konsep perhotelan begini boleh dimajukan serta dipromosikan sebagai alternatif kepada pelancong – pelancong di kalangan masyarakat Islam. Ia juga selaras dengan usaha kerajaan menjadikan negara sebagai hab halal dunia.

Timbul juga persoalan beberapa francais ini menyumbang kepada gerakan Israel dan Amerika Syarikat. Adakah ini antara penyebab umat Islam kurang menceburi bidang francais?

NOROL AZALI: Memanglah apabila hendak mendapatkan hak francais kita terpaksa membayar yuran francais dan royalti ke luar iaitu negara yang mengasaskannya. Maksudnya, daripada RM1 yang kita belanjakan, mungkin satu sen dimasukkan ke dana negara yang berkenaan.

Inilah juga faktor mengapa timbulnya suara-suara supaya umat Islam memboikot francais tertentu. Namun, soalnya, mampukah kita memboikot produk-produk tersebut kerana ia telah menjadi gaya hidup moden masyarakat kini. Kita tidak boleh lari daripada jenama besar seperti Kentucky Fried Chicken (KFC) dan juga McDonalds.

Sebagai umat Islam, sepatutnya kita mencari alternatif atau jalan keluar kepada masalah ini, bukannya melarikan diri daripadanya.

Dalam perniagaan di mana ada masalah di situ ada peluang. Mengapa tidak kita menjadikan kekangan itu sebagai peluang untuk kita mengeluarkan produk yang sama menggunakan jenama Malaysia.

Kita sebenarnya mempunyai potensi untuk maju dalam bidang ini. Sebabnya, nama negara memang diiktiraf sebagai antara pengeluar produk makanan halal yang tidak perlu dipertikaikan lagi.

Dengan jumlah umat Islam kira-kira 1.6 bilion di dunia, sebenarnya prospek pasaran bagi produk tempatan ke peringkat antarabangsa adalah amat luas.

Antara usaha yang giat dijalankan oleh Kementerian Pembangunan Usahawan dan koperasi (MeCD) ialah mewujudkan Malaysia Kitchen yang menyediakan makanan halal di semua destinasi utama rakyat Malaysia.

Antara perkara pokok yang menghalang berkembangnya usahawan Muslim ialah modal. Bagaimanakah MFA membantu dalam hal ini?

NOROL AZALI: MFA bertindak sebagai pusat maklumat selain mengkoordinasi kemudahan dan infrastruktur untuk pertumbuhan bidang ini di peringkat kebangsaan, serantau mahu pun antarabangsa.

Bantuan dari segi modal disediakan di bawah (MECD). Ada beberapa skim disediakan kepada bakal francaisor dan francaisi.

Bagi francaisor ada dua skim iaitu SKIM Bantuan Pembangunan Francais (SBPF) DAN Program Pembangunan Produk Francais Tempatan (PPPFT). Bagi SBPF kerajaan menyediakan geran maksimum RM100,000 manakala PPPFT ditawarkan kepada produk yang telah dikenal pasti berdaya maju untuk dibangunkan secara francais.

Bagi francaisi pula, kementerian melalui Perbadanan Nasional Berhad (PNS) menyediakan pinjaman sehingga 90 peratus modal permulaan. Yuran ke atas pinjaman pula dikenakan empat peratus.

Pada masa yang sama, pelbagai kursus turut diadakan untuk memberi kesedaran kepada umat Islam tentang sistem ini.

Yang terdekat, MFA akan menganjurkan Pameran dan Persidangan Antarabangsa Francais Malaysia 2007 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur pada 2 hingga 5 Ogos ini.

Lebih 100 gerai pameran akan dibuka dan peserta juga berpeluang berinteraksi dengan mereka yang terlibat secara langsung dalam perniagaan ini.

Pendek kata, ia menjadi pusat sehenti mendapatkan pelbagai maklumat tentang francais.

Apakah contoh sistem francais selain makanan yang berjaya di negara kita?

NOROL AZALI: Antara yang sedang berkembang ialah Ar-Rahnu iaitu pajak gadai Islam yang dijalankan oleh Bank Rakyat. Cabang ini mempunyai potensi yang sangat besar kalau kita dapat membetulkan tanggapan umum yang malu untuk memajak barang kemas mereka tetapi tidak malu meminjam di bank.

Kita juga boleh mengambil kesempatan daripada Tahun Melawat Malaysia untuk membangunkan perkhidmatan pelancongan Islam. Ini kerana Malaysia sejak kebelakangan ini menjadi tumpuan pelancong dari Timur Tengah.

Kita mahu syarikat pelancongan yang membawa mereka ke masjid apabila tiba waktu solat serta ke kedai Muslim untuk makan tengah hari dan sebagainya.

Satu lagi bidang yang boleh diceburi oleh umat Islam ialah pendidikan terutama tadika. Antara yang berjaya ialah NUH’S ARK. Selain itu, Saba Islamic Media juga dilihat kedepan dalam hal ini.

Bidang ini bukanlah terlalu sukar sebab apabila membicarakan bab agama, modul Islamnya tetap sama bersandarkan al-Quran dan hadis.

Dalam aspek perbankan Islam misalnya, negara kita memang telah diiktiraf. Malah negara-negara Arab pun turut mengkaji pelaksanaannya. Ada baiknya kita memfrancaiskan sistem ini dan diguna pakai di negara-negara OIC.

Apakah cabaran-cabaran yang ada dalam membangun industri francais kepada umat Islam?

NOROL AZALI: Cabaran utama adalah soal pendidikan. Bakal-bakal usahawan dinasihati mendalami ilmu berkaitan industri ini sebelum menceburi perniagaan ini. Selepas itu barulah segala tanggapan negatif terhadap bidang ini dapat diperbetul terutama perkara negatif yang bermain di fikiran mereka

Selain itu, masih ramai usahawan atau bakal usahawan yang tidak menggunakan sepenuhnya skim yang diperkenalkan oleh kerajaan dan agensi di bawahnya.

Dari segi pasaran halal, cabaran Malaysia ialah memerlukan penyelidikan dan pembangunan dalam usaha menjadikan negara sebagai halal Hab Serantau.

Kemampuan orang Melayu dalam bidang ini terutama modal adalah terhad. Sebab itu, kita perlu mengusahakan francais yang bersaiz kecil dan sederhana

Golongan begini memang ada tetapi yang perlu dibaiki ialah dari segi kualiti dan standard barang yang diniagakan.

Dengan kata lain, kita memerlukan Pelan Induk Francais untuk menyahut seruan kerajaan menjadikan Malaysia sebagai Hab Francais.

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:51 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com