Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Othman, Saadah majukan Blue-T Communications
Saturday, June 23, 2007
Utusan Malaysia, 22 jun 2007

PERBINCANGAN secara terbuka yang diamalkan Othman Mohamed (kanan) dan Saadah Taib dengan kakitangan Blue-T Communications Sdn. Bhd. banyak kelebihannya.

MUKADIMAH
MENGECAP kejayaan selepas siri jatuh bangun sudah pastinya cukup bermakna sekali gus menjadi pemangkin semangat dan batu loncatan untuk terus tabah mengharungi dunia perniagaan.

Hakikatnya, selagi ada kemahuan di situ ada jalan malah sebagai insan yang mengakui kekuasaan Allah s.w.t., kita hanya perlu perbanyakkan usaha kerana hasilnya hanya kehendak-Nya jua.

Berbekalkan kerja keras, persefahaman dan keyakinan diri inilah telah membawa kejayaan kepada pasangan suami isteri lulusan University of Louisiana, Lafayette Amerika Syarikat (AS), Othman Mohamed dan Saadah Taib yang berusia 43 tahun dalam mengukuhkan syarikat pengiklanan, percetakan dan penerbitan serta berusaha gigih membina rangkaian Blue-T Communications Sdn. Bhd.

Ikuti wawancara wartawan, ZUARIDA MOHYIN dan jurufoto, AHMAD ZHAFARAN NASIB dengan anak kelahiran Johor di Wangsa Melawati, Kuala Lumpur, tentang jerit perih dan perancangan masa depan beliau dalam dunia perniagaan.

UTUSAN MALAYSIA: Saudara mengatakan apa yang dikecapi kini ialah setelah mengharungi pelbagai cabaran. Boleh saudara ceritakan penglibatan awal dalam dunia perniagaan?

OTHMAN: Semuanya bermula sekembalinya saya dan isteri dari luar negara selepas tamat pengajian di universiti yang sama pada 1987.

Kebetulan pada masa itu berlaku kegawatan ekonomi dan kami dibebaskan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam.

Perniagaan pertama yang kami usaha ialah membuka pusat fotokopi di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) di Jalan Semarak, Kuala Lumpur. Alhamdulillah, dengan modal pemberian bapa serta minat selain pengalaman mengendalikan koperasi masjid di AS.

Ia adalah satu bisnes yang memenatkan kerana setiap hari rutin saya, isteri dan seorang anak yang dilahirkan di AS bermula seawal pagi hingga lewat malam. Apa tidaknya dengan ketiadaan kenderaan sendiri, kami terpaksa menaiki bas yang pertama dan pulang menggunakan bas yang terakhir.

Masalahnya berniaga dalam kawasan universiti ini, apabila mereka cuti bermakna tidak adalah pendapatannya. Bila dikira-kira dalam setahun, tempoh para pelajar ini bercuti lebih kurang lima bulan.

Bermula 1990, saya mempelajari selok belok bidang percetakan selama lebih kurang setahun sebelum menjual kedai di UTM. Saya mula ambil ‘job’ yang mudah-mudah seperti membuat kepala surat (letter head), kad nama dan lama-kelamaan, perniagaan semakin baik. Saya pun mula mengambil pekerja untuk mengendalikan operasi di Taman Melawati.

Sekali lagi saya mendapat modal daripada bapa dan wang tersebut dibeli mesin cetak dan komputer. Perniagaan ini mula berkembang di mana saya mengambil pereka grafik dan mula mengambil ‘job’ pengiklanan seterusnya membuat cenderamata. Kemudiannya membeli mesin yang lebih besar.

Ini bermakna saya telah mempunyai tiga buah mesin dan berpindah pula ke dua lot kedai di Taman Perindustrian Bolton, Baru Caves sekitar 1996.

Sayangnya sedang kami rancang berkembang sekali lagi negara mengalami kegawatan ekonomi iaitu pada 1998. Saya terpaksa menjual mesin cetak, tutup bahagian percetakan dan memberhentikan pekerja yang sudah mencecah 26 orang.

Dengan kesetiaan beberapa staf bahagian grafik, saya bangkit semula biarpun dengan ‘kosong’ pada 2000. Pada 2003, apabila kerajaan mula menggunakan bahasa Inggeris dalam subjek Sains dan Matematik, saya masuk tender dan berjaya membekalkan buku teks Sains Tahun 1 dan 2. Pada tahun berikutnya membekalkan Sains Tahun 3.

Di situlah kami mula bernafas kembali dan membina perancangan untuk terus berkembang dalam industri penerbitan.

Sehingga kini apakah penerbitan yang saudara banggakan dan paling bermakna?

OTHMAN: Blue-T Publication Sdn. Bhd. adalah anak syarikat Blue-T Communications Sdn. Bhd. yang dimiliki 100 peratus Bumiputera. Kami juga berdaftar dengan Kementerian Kewangan serta memiliki Lesen Kementerian Kewangan dan Lesen Taraf Bumiputera dari Kementerian Kewangan Malaysia.

Pencapaian Blue-T dalam bidang penulisan, penerbitan dan pengedaran terbukti dengan penghasilan buku-buku teks di peringkat sekolah rendah dalam subjek Sains, Kementerian Pelajaran Malaysia di mana pernah terpilih sebagai penerbit buku teks Tabika Perpaduan, Tadika JAIS dan Tadika Awam di seluruh negara semenjak tahun 1996 hinggalah sekarang.

Pada 2006, Blue-T Publication menerbitkan sebuah majalah berkala yang didaftarkan atas nama Ana Muslim, setelah membuat penyelidikan hampir setahun. Kemudian kami mula mengeluarkan barangan berjenama Ana Muslim seperti buka nota, butang, rantai kunci, kemeja T dan banyak lagi.

Pada 2007 diterbitkan pula majalah Sayang Muslim. Kedua-dua penerbitan ini mempunyai permit dari Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (KDN). Majalah ini disasarkan kepada kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah dengan mesej membentuk peribadi mulia.

Apakah perancangan saudara dalam dunia perniagaan ini?

OTHMAN: Memandangkan kini kerajaan giat mengusahakan Kempen Membaca, jadi kami sebagai pengeluar bahan bacaan berhasrat menyahut seruan dan perkara ini diakui memerlukan didikan awal terutamanya daripada ibu bapa.

Saya juga sedang berusaha membekalkan buku-buku import kepada institusi pengajian tinggi terutamanya buku-buku berbentuk ilmiah dan teknikal. Saya berharap akan muncul sebagai pembekal utama buku-buku import.

Saya juga sedang merancang satu konsep kelainan dalam bentuk francais di mana pembeli boleh mendapatkan produk kami secara langsung. Ia secara tidak langsung membina sebuah rangkaian atau jaringan yang kukuh. Kami telah memilih dua lokasi untuk dijadikan projek percubaan iaitu di Desa Melawati dan Bangi.

Melihat kepada apa yang dilalui saudara dalam bisnes sebegini memang terbukti cukup mencabar, di manakah datangnya kekuatan itu?

OTHMAN: Sesungguhnya sebagai seorang Muslim kita kena percaya, rezeki itu datangnya daripada Allah. Maka sebagai umatnya kita kena berkeyakinan bahawa selagi ada usaha dan tawakal pasti ada ganjarannya.

Malah Baginda Rasulullah sendiri berjaya bergelar usahawan terbilang dalam dunia perniagaan.

Memanglah diakui tidak ada penerbitan yang membawa kepada keuntungan kecuali yang berbentuk hiburan. Namun, apabila kita membuat sesuatu yang dapat pulangan di dunia dan di akhirat itulah yang lebih menjadi keutamaan kerana setiap apa yang dilakukan di atas muka bumi ini kelak akan ditanya Allah s.w.t.

Di samping itu, sebagai seorang Islam kita diajar supaya bekerja secara yang terbaik. Tamadun Islam hebat kerana mereka pada masa itu bermatlamat kepada yang terbaik. Selepas itu berserah kepada Allah.

Di samping itu, saya amat bersyukur memperoleh sokongan dan keyakinan daripada bapa, keluarga isteri, kesetiaan staf, kerajaan dan pelanggan kerana merekalah syarikat yang diusahakan mampu bertahan.

Harapan saya semoga lebih banyak penerbit bumiputera lahir di Malaysia kerana industri buku ada tempatnya. Bagi saya tidak perlu berasa malu bertemu dengan penerbit yang lebih berpengalaman kerana itulah yang saya lakukan awal-awal dahulu.

Blue-T Communications Sdn. Bhd. boleh dihubungi menerusi talian 03-4149 4119 atau layari laman web www.bluetcom.net untuk sebarang pertanyaan.

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:32 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com