Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Perkim raikan 10 pengantin silang budaya
Thursday, July 26, 2007

Utusan Malaysia, 26 julai 2007

Oleh Mohd. Saiful Mohd. Sahak

Pasangan pengantin yang diraikan pada majlis persandingan secara beramai-ramai di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ciptaan Allah menunjukkan kebesarannya dengan kejadian di langit dan bumi menunjukkan kebenaran ayat ini. Setiap yang dijadikan ada pasangannya. Keadaan tanah di bumi, tidak sama rata semuanya, bahkan berpasangan antara tinggi dan rendah.

Di suatu kawasan penuh dengan tumbuhan menghijau. Di kawasan yang lain berpadang pasir. Daratan berpasangan dengan lautan. Pokok-pokok meliputi bumi ini ada yang jantan dan betina. Kemudian Allah s.w.t memperlihatkan malam berpasangan dengan siang meliputi alam ini.

Binatang-binatang di daratan dan di lautan berpasangan jantan dan betina. Demikian pula manusia yang dilahirkan lelaki dan wanita.

Hikmat Allah s.w.t menjadikan berbagai-bagai jenis kejadian dalam keadaan berpasangan dengan memahaminya dengan mudah.

Bayangkan bagaimana keadaan alam ini sekiranya ia sentiasa dalam keadaan malam, bumi berkeadaan pamah, semuanya berpadang pasir, manusia terdiri dari lelaki atau semuanya perempuan.

Keadaan dunia seperti ini tentu membosankan dan kejadian ini tidak melahirkan keturunan. Generasi manusia akan hilang dalam jangka waktu yang singkat. Dengan adanya pasangan, dunia kelihatan indah dan sesungguhnya kejadian Allah s.w.t menepati kehendaknya untuk menjadikan makhluk ciptaannya berbakti, beribadat dan mengabdikan diri kepadanya.

Lantaran itu, perkahwinan adalah jambatan penghubung sebuah keluarga dengan keluarga baru. Selain itu, pernikahan juga bertujuan memelihara nasab dan keturunan.

Baru-baru ini, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di bawah program kebajikan mengadakan majlis perkahwinan silang budaya melibatkan 10 pasangan pengantin Islam yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina, India, Orang Asli dan Eropah.

Majlis persandingan ini memperlihatkan sebahagian keunikan Islam sebagai agama yang syumul sekali gus menangkis prasangka bahawa Islam adalah milik orang Melayu sahaja.

Yang Dipertua Perkim, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, perpaduan di kalangan rakyat berbilang bangsa dan agama di negara ini membuktikan walaupun masyarakat negara ini berbeza budaya dan fahaman tetapi ia tidak menjadi penghalang menjalinkan hubungan yang baik di antara satu sama yang lain.

Katanya, dalam soal perkahwinan ia masih boleh mengekalkan amalan budaya masing-masing kerana Islam itu adalah agama yang sempurna untuk semua bangsa di dunia ini.

“Walaupun di Malaysia budaya dominannya adalah budaya Melayu tetapi masyarakat atau bangsa lain masih boleh mengamalkan dan mengekalkan corak perkahwinan budaya masing-masing mengikut ketetapan dan syarak Islam.

Universal

“Perkara atau perkahwinan tidak semestinya perlu mengikut budaya melayu kerana beranggapan untuk menghormati budaya itu di negara ini semata-mata,” katanya semasa merasmikan Majlis Perkahwinan Silang Budaya di Bangunan Perkim, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Turut hadir ialah Naib Yang Dipertua Perkim, Tan Sri Dr. Sulaiman Daud dan Datuk Dr. Arifin Suhaimi dan Penasihat Agama kepada Perdana Menteri merangkap Setiausaha Kehormat Perkim, Tan Sri Dr. Abdul Hamid Othman.

Menurut Dr. Mahathir, kekecewaan mungkin berlaku di kalangan ahli keluarga sekiranya budaya asal bangsa tadi disisihkan dan ini boleh mewujudkan situasi yang tidak baik malah menimbulkan kerenggangan hubungan kekeluargaan.

Jelasnya, Islam menyeru penganutnya berbuat baik sesama ahli keluarga dan tidak menyekat umatnya kerana ia bersifat universal dan menerima setiap budaya selagi ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

“Dalam perkara ini ia dapat meningkatkan imej dan martabat Islam pada pihak yang tidak jelas dengan sesuatu perkara tentang ajaran Islam itu sendiri malah memperlihatkan Islam sebagai sebuah agama bersifat sederhana dan menghormati kepelbagaian budaya dan bangsa dalam keluarga,” katanya.

Menurut Dr. Mahathir, memeluk Islam bukan alasan untuk meninggalkan keluarga atau menyisihkan mereka kerana berlainan agama.

“Tanggapan demikian perlu dikikis dan keluarga mesti dihormati terutama kepada kedua ibu bapa yang masih mengamalkan ajaran agama dan budaya asal mereka.

“Walaupun sudah bergelar seorang muslim, mereka perlu memupuk hubungan yang lebih baik lagi dengan adik-beradik dan keluarga,” jelasnya

Sementara itu, apabila sudah bergelar suami isteri, pasangan juga perlu menjaga persefahaman yang baik di antara satu sama lain supaya tidak timbul sebarang masalah dan persengketaan,” jelas beliau.

Pengantin yang diraikan ialah Mohd. Haikal Chan Hock Hin dan Khairiah Yahya, Muhammad Harun Tee Abdullah dan Hamidah Aliamaran, Mohd Azlan Abdullah dan Aishah Abdullah, Iskandar Zulkarnain Abdullah dan Hasni Hasaruddin, Mohd Daniel Au Yang Leong Hock dan Zabedah Shamsudin.

Turut diraikan, Muhammad Ramzi Abdullah dan Noraidah Baharudin, Mohd Firdaus Abdullah dan Rafidah Zainol, Muhammad Faisal Wong Abdullah dan Nur Faizah Mohd. Isa, Muhammad Jason Tan Abdullah dan Nor Aireen Mohd. Nordi, Al-Zafir Christopher J. Setterington dan Siti Zafina Khuzaimah.

Salah seorang pengantin, Muhamad Ramzi Abdullah, 33, berkata, majlis seumpama ini merupakan satu usaha yang murni dalam memupuk semangat muhibah di kalangan ahli masyarakat yang berbilang bangsa dan agama di negara ini.

“Saya merasa teruja apabila diraikan dengan majlis persandingan mengikut tradisi dan budaya masyarakat India yang sinonim dengan adat dan caranya tersendiri.

Hidayah

“Peluang yang diberi ini secara langsung membuktikan Islam itu adalah agama yang universal untuk semua bangsa di dunia ini.” jelasnya.

Bagi Al-Zafir Christopher J. Setterington, 36, majlis itu memperlihatkan bahawa Islam itu adalah agama yang mudah untuk dipelajari.

“Sangkaan saya sebelum ini salah mengenai agama Islam, tetapi selepas saya mendapat hidayah dan petunjuk akhirnya Islam adalah agama yang mudah untuk dianuti.

“Lantaran itu, saya merasa bersyukur kerana diraikan pada majlis yang meriah ini dan secara langsung dapat membuka mata dan memperbetulkan pandangan negatif kepada masyarakat bukan Islam,” katanya.

Mohd. Azlan Abdullah, 28, pula berkata, majlis seumpama ini harus diteruskan pada masa hadapan.

“Ini kerana ia memberi satu kesan yang mendalam kepada diri saya kerana Perkim mengambil berat khususnya kepada masyarakat bukan Islam yang berminat untuk mendalami ajaran ini.

“Dengan semangat yang diberikan, saya terharu terutama meraikan saya dan isteri di majlis yang gilang-gemilang ini,” katanya.

Seorang lagi pengantin, Mohd. Daniel Au Yang Leong Hock berkata, program seumpama itu diharap dapat dilaksanakan pada masa hadapan untuk menyatukan hati masyarakat bukan Islam kepada agama Islam.

“Saya dan isteri tidak menyangka akan diraikan dengan majlis seperti ini dan sudah pasti menjadi satu kenangan manis dalam hidup saya apabila bergelar muslim sejati.

“Namun saya dan isteri mengharapkan agar hubungan kami berkekalan sehingga ke akhir hayat,” tambahnya.

Labels:

posted by Weblog Master @ 3:37 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com