Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Anak yatim Al-Munirah harap infak dan wakaf
Wednesday, January 31, 2007
Utusan Malaysia, 31 Januari 2007

Oleh: W.RAHIMAH DRAMAN

ANAK Yatim Al-Munirah dibimbing guru tuisyen sukarelawan selepas waktu sekolah.

MASYARAKAT sering menuding jari dan menyalahkan anak-anak serta ibu bapa apabila berlaku masalah sosial dan moral di kalangan remaja.

Namun jarang yang benar-benar ikhlas dan mahu bertanggungjawab menangani secara berterusan melalui program penempatan, bimbingan, didikan atau pembelaan bagi jangka panjang seperti tuntutan agama.

Sebaliknya pelbagai gelaran dilabel serta bermacam hukum dan undang-undang dilemparkan kepada anak-anak serta remaja bermasalah ini.

Sebenarnya gejala remaja dan anak-anak terbiar sama ada dari segi kasih sayang mahupun pendidikan agama dan akademik ini ada di mana-mana malah di sekeliling kita dan bilangannya sentiasa bertambah.

Kebanyakan mereka adalah remaja yang tidak ada tempat mengadu sama ada disebabkan kematian ibu bapa, bercerai, miskin atau terlalu sibuk dengan kerjaya.

Disebabkan bimbang dengan situasi dan sedar dengan tanggungjawab terhadap ummah, timbul idea beberapa usahawan Muslim dan mereka yang prihatin sekitar Klang mengumpul dan membantu kanak-kanak malang ini.

Idea tersebut mendorong golongan ini bersepakat merealisasikan peranan masing-masing dengan menubuhkan Persatuan Kebajikan Anak Yatim dan Miskin Al-Munirah (PKAYMAM).

“Idea ini timbul sekitar awal tahun 2000. Setelah beberapa kali berbincang, merancang serta mengatur strategi akhirnya wujudlah PKAYMAM.

“Ia didaftarkan sebagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) secara sah pada tahun 2001,” kata pengerusinya, Mohd. Termizi Ismail ketika ditemui di Kompleks PKAYMAM, Kampung Johan Setia, Klang, Selangor baru-baru ini.

Menurutnya, sejurus idea itu dicetuskan banyak pihak memberi sokongan dan galakan, malah mereka terus menyalurkan sumbangan.

“Sebab itulah apabila pendaftaran PKAYMAM diluluskan, kami terus mendapatkan tapak untuk memulakan projek penyediaan kompleks bagi menempatkan anak-anak yatim dan miskin yang terbiar ini,” jelasnya.

Mohd Termizi berkata, bekas gudang kilang perabut seluas 0.48 hektar yang dibeli hasil wang wakaf dan sumbangan orang ramai menjadi tapak Kompleks PKAYMAM sekarang adalah projek perintis pertubuhan tersebut.

Katanya, rancangan jangka panjang PKAYMAM dalam membantu menangani masalah anak-anak yatim dan miskin terbiar adalah terlalu besar.

“Cadangnya, bukan setakat anak-anak yatim dan miskin yang akan kami bela, tetapi juga memulih dan mengembalikan akidah dan nilai Islam para remaja yang telah rosak akhlak serta moral mereka.” jelasnya.

Fasa pertama projek perintis melibatkan pembelian tanah diikuti fasa kedua membina sebuah bangunan di kompleks PKAYMM yang sudah pun beroperasi pada Januari 2006 lalu.

“Kompleks ini hanya ada satu bangunan sekarang dan kami sedang mengorak ke fasa ketiga untuk membina sebuah bangunan lagi untuk menempatkan surau, perpustakaan, dewan serbaguna dan pejabat pentadbiran bagi memberi keselesaan kepada penghuni,” jelasnya.

Untuk fasa pertama dan kedua telah menelan belanja hampir RM1.2 juta dan projek fasa ketiga pula memerlukan dana tidak kurang RM800,000.

“Setakat ini hanya separuh daripada kos yang diperlukan berjaya dikumpul manakala sebahagian lagi sedang diusahakan melalui pelbagai kempen termasuk edaran risalah infak dan wakaf kepada orang ramai dan syarikat-syarikat korporat,” katanya.

Apabila siapnya bangunan baru untuk fasa ketiga itu siap, kata Mohd. Termizi, KPAYMAM mampu menampung 120 kanak-kanak berbanding 40 yang sedia ada sekarang.

Kini KPAYMAM dihuni oleh 33 kanak-kanak termasuk 10 penghuni pengambilan baru awal Januari lalu. Mereka adalah anak-anak yatim dan piatu serta miskin dari sekitar Selangor, Kuala Lumpur, Pahang, Perak dan Kelantan.

Walaupun penyertaan dibuka kepada semua anak yatim dan miskin dari seluruh negara, KPAYMAM mempunyai sistem tapisan pemilihan yang ketat.

Pengurus PKAYMAM, Abd. Rahim Yahya memberitahu, sebelum peserta diterima, anggota panel pemilihan dilantik akan menemui ibu bapa atau ahli waris anak-anak terlibat untuk membuat kaji selidik.

“Hanya permohonan anak-anak yatim dan miskin yang benar-benar bermasalah dan terbiar akan ditempatkan di sini,” tambahnya.

FAKTA KOMPLEKS AL-MUNIRAH:
*Diwujud dan dikendalikan oleh Persatuan Kebajikan Anak Yatim dan Miskin Al-Munirah (PKAYMAM) iaitu sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam di Klang.

*Projek pembinaan kompleks bermula 2001.

*Mula beroperasi hujung tahun 2005.

*Luas kawasan 0.48 hektar berharga RM450,000.

*Dibangunkan mengguna wang wakaf dan sumbangan orang ramai.

*Ada sebuah bangunan bernilai lebih RM630,000.

*Kompleks itu mengandungi tiga blok:

a) Blok pertama meliputi pejabat, stor dan dua bilik asrama lelaki serta bilik solat dan bilik air.

b) Blok kedua adalah ruang makan, rehat dan dapur serta rumah warden di tingkat atas.

c) Blok ketiga mengandungi dua bilik asrama perempuan, bilik tuisyen serta komputer dan bilik air.

*Pengambilan peserta pertama Januari 2006 hanya 23 orang.

*Bilangan kakitangan tujuh orang termasuk seorang pengurus.

*Jumlah anak yatim dan miskin sehingga Januari 2007 ialah 33 orang, di mana 20 orang adalah perempuan.

*Hanya menerima kanak-kanak berumur tujuh hingga 17 tahun.

*Hanya anak-anak yatim piatu, yatim dan miskin yang melepasi temuduga panel pengambilan PKAYMAM diterima masuk.

*Mengalu-alukan infak, wakaf dan sumbangan wang ringgit, barangan, peralatan pelajar dan pendidikan serta makanan dari orang ramai.

*Mengalu-alukan syarikat, individu dan agensi kerajaan serta swasta untuk menempah, mengadakan atau menganjur aktiviti bersama anak yatim di Kompleks PKAYMAM.

*Kompleks PKAYMAM boleh dihubungi di Lot 15772 Jalan Johan Setia Off Jalan Langar, 41200 Klang, Selangor atau telefon melalui talian 03-33247758 dan faks 03-33240906 atau hubungi 013-3213775 (Ahmad Dasuki) dan 017-3179588 (Ahmad Arun).

*Sumbangan atas nama Persatuan Kebajikan Anak Yatim dan Miskin Al-Munirah boleh disalurkan terus ke akaun;

i) Bank Islam (12-010-01-005674-2)

ii) Bank Muamalat (12040001994715)

iii) Maybank (562647201075).

*Orang awam yang menyumbang ke tabung PKAYMAM dikecualikan cukai pendapatan.

Labels:

posted by Weblog Master @ 7:58 AM  
1 Comments:
  • At 4/15/2013 7:36 AM, Anonymous Anonymous said…

    Heya i'm for the first time here. I found this board and I find It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided me.

    My blog :: mouse click the up coming webpage

     
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com