Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Nurul Annisa’ terima hidayah selepas koma
Thursday, November 16, 2006
Utusan Malaysia, 16 november 2006

Oleh ZUARIDA MOHYIN

PASANGAN Nurul Annisa’ Abang dan Mohd. Farid Wardi Mohd. Bajury bersama penyeri rumah tangga mereka, Nur Khadra Maisarah.

ATAU (keadaan orang kafir itu) adalah umpama (orang yang di dalam) gelap-gelita di lautan yang dalam, yang diliputi oleh ombak bertindih ombak; di sebelah atasnya pula awan tebal; (demikianlah) gelap-gelita berlapis-lapis apabila ia mengeluarkan tangannya, ia tidak dapat melihatnya sama sekali.

Dan (ingatlah) sesiapa yang tidak dijadikan Allah mendapat cahaya (hidayah petunjuk) maka ia tidak akan beroleh sebarang cahaya. (al-Nur: 40)

Ayat di atas ini sedikit sebanyak ada persamaannya dengan kisah hijrah akidah wanita kelahiran Kuching, Sarawak, Nurul Annisa’ Abang, 26, empat tahun lalu. Biarpun sebelum itu, beliau aktif dengan agama Kristian dan merupakan pengikut setia agama tersebut namun tidak ada makhluk yang terkecuali daripada qada dan qadar Allah s.w.t.

Jika dahulu, kepercayaannya kukuh dengan agama warisan keluarga tetapi selepas peristiwa kemalangan jalan raya yang dialami pada awal 2002 menjadi titik awal yang membawa kepada pengislaman.

“Pada masa itu, saya dalam perjalanan ke tempat kerja. Motosikal yang saya tunggang berlanggar dengan sebuah van. Akibatnya saya mengalami kecederaan teruk dan menerima 17 jahitan di dagu, patah gigi serta kaki kanan patah dua dan terpaksa dimasukkan besi.

“Paling serius saya koma selama tiga hari. Dalam situasi itulah saya seolah-olah mengalami sesuatu yang agak pelik iaitu saya mendengar satu suara yang menyatakan sekiranya saya mati, saya mati dalam kufur. Ia berlaku berulang-ulang.

“Apabila saya sedar, saya bertanyakan kepada kakak angkat saya, Norliza Ahmad Yusof dan dia membawakan saya buku tentang sirah Rasulullah s.a.w. Sepanjang dalam cuti rehat panjang itulah, saya membaca dan mula tertarik dengan peribadi Baginda s.a.w.,” cerita Nurul Annisa’ berkongsi pengalaman luar biasanya sewaktu penulis berkunjung ke rumahnya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Nurul Annisa’ atau lebih mesra dengan panggilan Annisa’, selain membaca buku-buku yang dipinjamkan oleh kakak angkat dan teman-teman, beliau juga mencari inisiatif untuk mendalami Islam sekali gus memperoleh keyakinan.

Ketika kakitnya masih bersimen dan bergerak menggunakan tongkat, Annisa’ memenuhi hasrat untuk mengenali mengenai Islam.

Sewaktu meronda-ronda itulah, beliau ternampak bangunan ibu pejabat Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur. “Saya tidak menyangka setelah tujuh hingga lapan tahun berhijrah ke Kuala Lumpur bersama keluarga, rupa-rupanya itulah bangunan Perkim.

“Saya tidaklah bertekad untuk memeluk Islam tetapi sekadar untuk mengenali. Saya duduk di ruang tamu sebelum berjumpa dengan pegawai bertugas. Apabila bertemu dengan Ustaz Amran, dia meminta saya bercerita tentang agama saya. Saya agak pelik, tetapi menurut sahaja permintaannya.

“Sebelum pulang, saya takut berlaku kemalangan dan tidak sempat hendak peluk Islam lalu terpacul dari mulut saya untuk bergelar Muslim.

Tiga orang kawan datang menjadi saksi pengislaman.

Alhamdulillah, tidak ada masalah melafazkan syahadah kerana saya biasa mendengarnya melalui televisyen selain mungkin kebiasaan saya suka mendengar dan mengikut laungan azan,” kata Annisa’ yang tidak terus pulang ke rumah selepas detik bermakna itu tetapi bersama kawan-kawan keluar makan dan mandi sunat sempena pengislaman.

Kemudian barulah Annisa’ seperti baru tersedar daripada mimpi bahawa keluarganya yang lain belum Islam jadi bagaimana dengan nasib dirinya. Annisa’ menumpang di rumah temannya sehingga Maghrib dan sebelum pulang ke rumah, seorang teman menasihatkannya membaca ‘Bismillah’ dan melangkah masuk menggunakan kaki kiri.

*Disembunyikan

Selama beberapa minggu, rahsia pengislaman Annisa’ berjaya disembunyikan dan dia seperti biasa akan ke Perkim. Namun, lama-kelamaan ibunya dapat menghidu kelainan pada Annisa’.

“Saya sudah tidak makan di rumah dan sentiasa beli dari luar. Bila emak tidak bekerja, saya akan keluar tetapi pada satu hari itu, saya tidak sempat menyorokkan telekung dan dari situlah rahsia saya terbongkar.

“Emak tidak menampakkan kemarahannya tetapi dia menekan saya dengan menyediakan makanan dan minuman. Saya jadi serba salah dan Allah membantu, bila sepupu mengajak saya makan di luar.

“Namun semuanya diluahkan selepas dua bulan pengislaman. Bapa pula dapat tahu daripada teman sekerja yang ternampak saya di surau. Bapa tidak kisah dan saya juga bersyukur mempunyai seorang ketua yang memahami dan sentiasa memberi sokongan,” akui Annisa’.

Gadis ini sebelum memeluk Islam membuat kajian tentang agama asal dan agama Islam.

Malah beliau amat tidak bersetuju sekiranya ada pihak yang mempertikaikan pengislaman dan menganggap semuanya gara-gara hendak berkahwin dengan pemuda beragama Islam.

Ini terbukti apabila Annisa’ pernah bersemuka dengan seorang pemimpin agama asalnya atas permintaan ibunya untuk menjelaskan kenapa beliau memilih Islam.

Akhirnya emak menerima keputusan pengislaman Annisa’ tetapi beliau tidak betah duduk di rumah kerana emak selalu menjemput kumpulan gereja berkumpul di rumah.

Atas faktor tersebut, Annisa’ kemudiannya mengambil keputusan berpindah ke rumah kawan.

“Setahun kemudian, ibu jatuh sakit dan saya diberitahu keadaan ibu setelah beberapa hari berada di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Bermula saat itulah, saya cuba bina semula hubungan baik dengan emak. Apatah lagi, saya pernah mengalami mimpi selepas pengislaman iaitu seolah-olah berada di Padang Mahsyar, di mana semua manusia dibahagi-bahagikan mengikut agama.

“Saya menitiskan air mata bila mengenangkan bagaimana keadaannya dengan keluarga kami. Lantaran sejak itu, saya tidak henti-henti berdoa agar mereka turut sama menerima hidayah Allah.

Saya akui saya mungkin tidak berdakwah dengan kata-kata tetapi berusaha menunjukkan contoh akhlak mulia, penekanan aspek kebersihan dan mengambil berat hubungan kekeluargaan (sungguhpun berbeza kepercayaan),” terang Annisa’ yang berdarah kacukan Iban dan Cina.

*Membuka minda

Malah akuinya lagi, beliau tidak berdakwah mengenai keindahan Islam tetapi menyentuh mengenai kelemahan agama asalnya agar secara tidak langsung, dapat mencetuskan kesedaran dan membuka minda mereka.

Annisa’ tidak segan mengakui perjalanan pengislaman beliau juga melalui frasa-frasa tertentu. Sebagai contoh selepas memeluk Islam, beliau memperoleh ketenangan jiwa tetapi masih belum sepenuhnya menurut ajaran Islam terutamanya dari segi berpakaian tetapi perkenalan dengan suami seusia, Mohd Farid Wardi Mohd. Bajury, lebih menyedarkannya.

“Kami berkenalan pada tahun selepas saya mengucap dua kalimah syahadah. Alhamdulillah doa saya agar dipertemukan dengan seorang lelaki yang dapat memberi didikan agama termakbul.

Suami saya memperkenalkan Islam secara lebih luas malah kami selalu membincangkan isu-isu yang lebih serius seperti isu imam, ulama, perbezaan mazhab dan banyak lagi,” jelasnya.

Pada awalnya kata Annisa’, emak berharap beliau berkahwin dengan seorang yang mualaf tetapi rupa-rupanya bakal bermenantukan seorang lelaki Melayu. Namun, suaminya tidak pandai bermuka-muka dan akhirnya keluarga dapat terima.

“Malah sehingga kini, kami begitu selesa apabila pulang ke rumah kerana ibu amat menghormati dan memahami soal halal dan haram, terutamanya dalam urusan pemakanan.

“Saya pernah beberapa kali diminta memakai tudung bagi melengkapkan pengertian seorang Muslim. Alasan yang selalu diberi ialah belum sampai seru. Apabila suami mempersoalkan bagaimana sekiranya hasrat kita dibalas serupa oleh Allah s.w.t.

“Saya mula tersentak dan alhamdulillah sebulan sebelum diijab kabul saya dengan rela hati bertudung,” katanya yang kini dikurniakan puteri sulong, Nur Khadra Maisarah, tujuh bulan.

Annisa’ bercita-cita untuk menjadi pendakwah bagi saudara baru, bagaimana beliau terlebih dahulu berhasrat menguasai bahasa Arab dan belajar ilmu tafsir. Harapan beliau seterusnya ialah menunaikan haji jika diizinkan Allah.

Labels:

posted by Weblog Master @ 6:47 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com