Utusan Malaysia, 15 september 2006
ISMAIL Ibnu Ali Imaduddin Abu al-Fida’ atau nama lengkapnya, Ismail bin al-Afdal Ali bin al-Muzaffar Mahmud bin al-Mansur Muhammad bin Taki ad-Din Umar bin Syahansyah bin Ayyub al-Malik al-Mu’ayyad Imaduddin Abu al-Fida’ adalah ahli geografi dan sejarah. Beliau turut dikenali sebagai seorang pengiran Suriah Putra Malikul Afdal iaitu saudara daripada pengiran Hammah yang kembali ke Damsyik setelah pemergiannya ke Mongol. Abu Fida’ dilahirkan di Damsyik pada November 1273M sebagai cucu keluarga Ayyub, ayah Saladin (Sultan Shalahuddin al-Ayyubi). Semasa berusia 12 tahun, beliau mengikuti rombongan ayahnya serta saudara sepupunya al-Muzaffar Mahmud II, pengiran Hammah dalam satu penyerbuan terhadap benteng St. John serta mengambil bahagian dalam kempen perlawanan terhadap Perang Salib di Tripoli, Arce dan Qalat ar-Rum. Kemudiannya, pada 698H/1298M, beliau menjadi salah seorang pegawai Sultan Mamluk, Malik an-Nasir Muhammad bin Kala’un. Pada Oktober 1310, beliau menduduki jabatan sebagai Gabenor di Hammah. Setelah menjalankan tugas sebagai gabenor selama dua tahun, Abu Fida’ dilantik menjadi sultan dengan gelaran Malik ash-Shalih. Pada 719H/1319M, beliau menunaikan haji ke Mekah dengan disertai Sultan Muhammad. Semasa perjalanan ke Kaherah, beliau dinobatkan lencana kesultanan dan dianugerahi gelaran al-Malik Mu’anyyad. Dalam melaksanakan tugas-tugasnya, beliau tetap meluangkan masa menghasilkan karya-karyanya. Abu Fida’ meninggal dunia pada 26 Oktober 1331 di Hammah. Atas sokongan Tankis iaitu Gabenor Damsyik, anaknya, al-Fadh Muhammad diangkat sebagai penggantinya. Beberapa huraian biografi Arab melengkapi contoh-contoh hasil karya puitis Abu Fida’ termasuklah gubahan daripada karya juristik al-Mawardi, al-Hawi. Karangannya yang berkait dengan soal keagamaan dan subjek-subjek perpustakaan hampir kesemuanya hilang. Bagaimanapun, terdapat dua hasil karya besar yang pernah dihasilkan oleh Abu Fida’ iaitu : 1. Nukhtasar Tarikh al-Basar yang merupakan sebuah buku sejarah universal mencakupi zaman pra-Islam dan sejarah Islam tahun 729H/1329M. Buku ini merupakan salah satu sumber utama pada Orientalis pada abad ke-18M melalui edisi-edisi yang dihasilkan oleh J.Gagnier dan J.J Reiske J.G Chr. Adler. Teks lengkapnya diterbitkan pertama kali di Istanbul dalam dua jilid. 2. Takwim al-Buldan pula ialah sebuah deskripsi geografi yang lengkap dengan sejumlah data dalam bentuk gambar rajah dan matematik. Kesemua data diperoleh daripada terjemahan bahasa Arab dan hasil analisis karya Ptolemaios pada abad ke-10M oleh al-Biruni dan Ibnu Said al-Maghribi melalui Kitab al-Atwal. Takwim al-Buldan banyak dikutip oleh al-Kalkasyandi dalam beberapa ringkasan yang dibuat termasuk salah satu karya yang diterjemahkan ke dalam bahasa Turki oleh Muhammad bin Ali Sipahizade (meninggal pada 997H/1589M). Beberapa bahagian buku ini disunting dan diterjemahkan oleh para sarjana Eropah pada abad ke-17M misalnya John Greaves di London (1650M) dan J.B Koehler-Leipzig (1766M). Karya Abu Fida’ secara keseluruhannya disunting oleh J.T Remaud dan MacGuckin de Slane yang diterbitkan di Paris pada 1840M dan diterjemahkan ke bahasa Perancis oleh J.T Reinaud (Paris 1848M) serta Stanislas Guyard (Paris 1883M). Terjemahan jilid I berisi sebuah kajian klasik yang berjudul Introduction General a la Geographis des Orintaux. Dengan menghasilkan karya-karya tersebut, George Sarton menggelar Abu Fida’ sebagai The Greatest Geographer of His Age. Dalam setiap karyanya, Abu Fida’ banyak memberi penjelasan tentang astronomi dan telah menemui alat yang disebut `migyas’ yang digunakan untuk mengukur luas beberapa tempat yang berbeza-beza. Pada 1329M, dua tahun sebelum meninggal dunia, Abu Fida’ berjaya menghasilkan sebuah lagi karyanya bertajuk An Abridgement of the History of the Human Race.
Labels: ilmuan islam |