Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Personaliti: Ustaz Rock gabung nasyid ketika dakwah
Thursday, September 14, 2006
Berita Harian, 14 september 2006


Bapa doa 40 kali di Makkah mohon ubah 'Aqil

GELARAN Ustaz Rock sudah sinonim dengan penceramah dan pendakwah Akhil Abdul Hayy yang lebih senang namanya dibunyikan sebagai ‘Aqil, bekas vokalis kumpulan rock D’Riyadh yang mewarnai persada seni tanah air sekitar penghujung 1980-an.

Transformasi daripada kehidupan sebagai penyanyi kepada pendakwah menjadikan perjalanan kisah hidupnya menarik perhatian terutama di kalangan jemaah yang setia mengikuti setiap ceramah agama beliau.

Ia mungkin disebabkan untuk berubah kepada keadaan lebih baik bukan sesuatu yang mudah dan hanya mereka yang pernah melalui detik dipanggil ‘turning point’ itu dapat merasai nikmat kurniaan Ilahi.

Akhil Abdul Hayy

Justeru, kata anak kelahiran Kampung Gunung Mesah Hilir, Gopeng, Perak itu, beliau tidak kisah apabila sering diperkenalkan sebagai bekas penyanyi rock pada setiap majlis ceramah dihadiri.

“Memang sehingga kini saya masih lagi diperkenalkan sebagai Ustaz Rock dan itu bukan tohmahan. Selagi hati tidak jadi macam batu, gelaran itu tidak menjadi masalah besar.

“Mungkin juga dengan cara itu lebih merapatkan hubungan saya dengan kumpulan didakwah apabila mereka mengetahui siapa saya dulu dan siapa saya kini. Kira tanda nama Ustaz Rock ibarat bonus,” katanya.

Katanya, kelebihan yang ada pada dirinya juga disebabkan hanya beliau meniti jambatan perubahan ketika itu dan penghijrahan yang ketara menimbulkan impak besar pada pandangan umum.

Tidak lengkap jika perbualan dengan ‘Aqil tidak menyingkap faktor mendorong beliau membuat perubahan besar dalam hidup, meninggalkan kerjaya sebagai penyanyi untuk menjadi pendakwah.

Katanya, jiwa yang kosong disebabkan kurang amal, kehidupan sosial dilalui serta sering termimpi perkara menyentuh kematian pasti menimbulkan tanda tanya dalam diri.

Namun, beliau yakin perasaan itu taufik dan hidayah Allah memberikan cahaya kepada siapa dikehendaki-Nya apabila tiba masanya.

Selain itu, beliau berterima kasih kerana kesabaran serta doa tidak putus arwah bapanya, Abdul Hayy Md Isa, yang tidak pernah jemu memohon supaya satu hari nanti anaknya ditemukan dengan jalan kebenaran.

Bapanya yang juga ahli agama dan mutawwif haji adalah insan paling gembira, walaupun menanti sehingga kunjungannya kali ke-40 ke tanah suci Makkah diiring doa supaya anaknya berubah dimakbulkan.

“Mengenang pengalaman dilalui, saya sedar pentingnya pegangan asas agama kerana ia akan mengembalikan kita kepada matlamat asal kehidupan. Saya bersyukur arwah bapa dan datuk menanamkan ajaran agama sejak kecil lagi.

“Walaupun pernah melalui zaman kegelapan, saya mampu kembali ke pangkal jalan. Arwah bapa banyak membantu saya mendalami ilmu agama termasuk menghantar saya belajar di Pesantren Purba di Indonesia,” katanya.

Beliau berkata, perubahan dalam dirinya turut menjadi tamparan kepada keluarga kerana siapa sangka anak ketiga daripada tujuh beradik yang banyak menimbulkan masalah berubah menjadi kebanggaan.

Sikap keterbukaan, terus terang serta lucu pendakwah berusia 37 tahun itu menjadikan beliau mudah didekati dan tidak hairan jika ramai terpaku atau ketagih mendengar ceramahnya berulang kali.

‘Aqil Hayy berkata, pendekatan secara santai dan tidak meleret memberi keselesaan kepadanya menyampaikan dakwah selain yakin cara itu akan memudahkan pendengar menerima mesej ingin disampaikan.

Begitu juga dengan menyelitkan lagu nasyid ketika berceramah sebagai cara menghilangkan tekanan, memberi keselesaan serta menarik minat golongan muda menghadiri majlis ilmu.

Bagaimanapun, beliau tidak menafikan pendekatan menyanyi ketika berdakwah yang dibawa ada kebaikan dan keburukan kerana bukan semua orang boleh menerima gabungan dua elemen itu terutama perkara berkaitan keagamaan.

Malah, penampilannya sebagai pendakwah berambut panjang turut dijadikan isu menyebabkan matlamat asalnya mengembangkan syiar Islam kadangkala tersasar apabila wujud pandangan serong.

“Saya tidak salahkan mereka kerana mungkin bagi sesetengah pihak menyanyi ketika berceramah agama dianggap sebagai tidak wajar.

“Tetapi saya juga berdepan dengan dilema apabila golongan muda seperti mat rock dan mat rempit merungut apabila saya tidak menyanyi sambil berceramah. Sebenarnya ada pro dan kontra bab menyanyi ini.

“Pada saya ia berkait dengan pendekatan kerana pendakwah ada cara menarik minat pendengar. Saya selesa menggabungkan dua elemen ini kerana yakin selagi tidak jatuh hukum berdosa, tidak salah,” katanya.

Katanya, mengenai imej rambut panjang, ada maksud tersirat di sebalik tindakannya itu di mana beliau ingin melihat kesan daripada isu menyimpan rambut panjang terhadap kerjaya dakwahnya.

‘Aqil berkata, kesimpulan yang boleh dibuat ialah gelagat masyarakat masih tidak berubah, suka mempersoalkan isu tidak penting dan meminggirkan perkara sepatutnya menjadi keutamaan mereka.

Kehadiran beliau sebagai pendakwah ialah menyebarkan ilmu mengajak ke arah kebaikan tetapi sering kali menjadi perhatian, penampilan atau cara digunakan dalam menyampaikan dakwah.

Katanya, beliau tidak boleh memuaskan hati semua orang dan walau apa juga cabaran mendatang, matlamat perjuangannya ialah menyampaikan ilmu demi agama, bangsa dan negara.

“Saya pernah rambut pendek, orang kata juga. Saya rambut panjang, orang tetap kata. Apa mereka hendak sebenarnya saya tidak tahu sebab niat saya ialah berdakwah.

“Lagi satu peliknya, mereka mengkritik tetapi pada masa sama, mereka jemput berceramah. Pada saya, jika hendak menghentam, baik jangan panggil penceramah,” katanya.

Dan kini, dengan kelahiran album koleksi nasyid nostalgia berjudul Nasyid Legenda di pasaran, beliau sekali lagi berdepan dugaan apabila dianggap sudah tidak alim dan kembali sesat.

Hairan katanya, penyanyi Yusuf Islam pun menghasilkan album pop, tetapi tindakan itu tidak pula dipersoalkan atau beliau juga dianggap sebagai sudah tidak alim lagi kerana terbabit dengan nyanyian.

Meniti kehidupan sebagai pendakwah terkenal dan mempunyai pengikutnya sendiri mengingatkan ‘Aqil kepada kata-kata hikmah tok guru dari Indonesia, “Jika ingin masuk pasentren (sekolah pondok di Indonesia), jangan fikir hendak keluar akan jadi pak kiyai atau ustaz. Fikir untuk menuntut ilmu saja”.

Justeru katanya, beliau tidak pernah terfikir untuk menjadi pendakwah tetapi bersyukur kerana kehadirannya sebagai penceramah agama sejak 15 tahun lalu tetap diterima masyarakat.

“Saya yakin setapak hamba itu melangkah menuju ke jalan Allah, sepuluh langkah Allah datang kepadanya dengan hamparan permaidani. Saya bersyukur dengan bantuan Allah, saya diterima hingga hari ini.

“Apabila saya memilih jalan ini, tidak mungkin saya berpatah balik. Pembabitan sebagai artis hanyalah antara saluran untuk saya berdakwah dan diharap tindakan itu tidak disalahertikan.

“Sebaliknya doakan supaya hasrat saya menyampaikan dakwah melalui lagu mampu membawa perubahan dalam diri mereka yang mendengar nyanyian saya,” katanya.

Mengembangkan lagi bakat yang ada, beliau sedang menyiapkan buku motivasi berdasarkan pengalaman hidupnya berjudul Semua Dilahirkan Kaya yang dijangka siap sebelum Ramadan ini.

Labels:

posted by Weblog Master @ 9:46 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com