Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Shaharuddin bermula di garaj kereta
Friday, September 22, 2006
ANTARA sampel produk perabot rumah dan landskap yang terdapat di bengkel Golden Wood Industries.


USAHA, ikhtiar dan tawakal kepada Allah s.w.t. menjadi kunci kejayaan bagi Shaharuddin Mahfudz untuk membina perniagaannya menerusi syarikat, Golden Wood Industries yang menawarkan produk kelengkapan rumah dan landskap berasaskan kayu.

Anak jati kelahiran Kampung Kanchong Darat, Banting, Selangor berusia 32 tahun ini memulakan perniagaan secara kecil-kecilan di garaj kereta rumah ibu bapanya selepas berhenti kerja dari sebuah syarikat logistik di Shah Alam kira-kira lima tahun lalu. Berkat doa dan sabar menempuhi segala cabaran, akhirnya impian untuk memiliki bengkel sendiri terlaksana.

Wartawan, ZUNAIDAH ZAINON dan jurufoto, AMIR HAFIZ berkunjung ke bengkelnya di Jalan Masjid, Kanchong Darat, baru-baru ini untuk berkongsi pahit manis rencah dalam dunia perniagaan.

Apakah yang menjadi pendorong untuk anda melibatkan diri dalam perniagaan?

SHAHARUDDIN: Setelah mendapati syarikat tempat saya bekerja dilanda masalah, ramai pekerja mengambil keputusan untuk berhenti termasuklah saya yang ketika itu menyandang jawatan sebagai Eksekutif Operasi. Buat sementara waktu, saya melakukan pelbagai pekerjaan termasuklah menjual ikan dan barang-barang runcit.

Selepas itu, saya mula buat sikit-sikit kerja pertukangan kayu di garaj kereta rumah keluarga. Secara dasarnya, minat untuk berniaga timbul apabila saya berhenti kerja daripada syarikat tersebut. Itulah titik permulaan yang menyuntik semangat saya untuk terus berjaya dalam perniagaan.

Mengambil keputusan memilih perniagaan berasaskan kayu, adakah disebabkan minat atau memang mempunyai kemahiran dalam kerja pertukangan?

Terus terang, saya tidak pernah mendalami sebarang kemahiran membuat perabot kayu daripada mana-mana institusi. Saya belajar daripada kawan-kawan yang banyak membantu. Minat sudah ada cuma yang diperlukan ialah modal dan kemahiran mengendalikan perniagaan.

Seperti yang diketahui, tidak ramai usahawan bumiputera yang menceburi perniagaan sebegini. Adakah ia berisiko?

Apabila saya mengambil keputusan untuk membesarkan perniagaan ini daripada hanya beroperasi di sebuah garaj kereta dan meminjam modal daripada keluarga dan kawan-kawan, tetapi jika tiada permintaan daripada kilang, saya akan mengalami kerugian yang bukan sedikit nilainya.

Ini kerana setiap bulan, saya memerlukan modal pusingan sebanyak RM40,000 hingga RM50,000. Sekiranya, tiada permintaan, saya terpaksa menanggung kerugian yang besar.

Bagaimana dengan risiko persaingan dengan syarikat yang telah lama bertapak dalam bisnes ini?

Persaingan memang sudah menjadi asam garam dalam perniagaan tidak kira apa juga cabang yang kita pilih. Selalunya, usahawan bumiputera yang terlibat dalam bisnes ini tidak ramai terutama yang membuat palet untuk dibekalkan ke kilang-kilang. Kemudian, mereka terpaksa pula bersaing dengan syarikat bukan bumiputera yang telah lama terlibat dalam industri ini. Sebagai usahawan, saya perlu berlawan dengan syarikat lain untuk dapatkan kayu dengan harga yang berpatutan dan berkualiti.

Selain itu, sebagai syarikat baru juga, agak sukar untuk mendapatkan kepercayaan pelanggan. Alhamdulillah, setakat ini, syarikat saya membekalkan palet ke empat buah kilang. Bagaimanapun, saya tidak menafikan, kadang-kadang perasaan rendah diri tetap ada memandangkan syarikat saya masih baru.

Pada pandangan anda, bagaimana untuk menghadapi semua cabaran tersebut?

Usahawan Melayu perlu mempunyai rangkaian yang kuat seperti mana yang dilakukan oleh usahawan bukan bumiputera. Mereka berjaya sebab mempunyai rangkaian perniagaan yang kuat. Di samping itu, kita juga perlu memberi perhatian dengan menawarkan servis yang baik kepada pelanggan.

Komunikasi dengan pekerja juga perlu dijaga. Contohnya, hingga kini, kalau ada sebarang masalah, saya sentiasa rujuk dan berbincang dengan pekerja. Walau apa jua cabaran dan persaingan, hadapilah dengan tabah dan hati terbuka.

Apakah produk yang ditawarkan oleh Golden Wood Industries?

Kami menyediakan semua jenis perabot daripada kayu seperti kelengkapan dapur, rumah, pintu, aksesori landskap dan sebagainya. Kebanyakannya diperbuat daripada kayu cengal dan meranti.

Harga bergantung kepada saiz dan rekaan yang diminta oleh pelanggan. Berbanding dengan perabot rumah, permintaan bagi aksesori landskap agak terhad.

Selepas empat tahun, apa perancangan anda seterusnya?

Saya bermula daripada peringkat bawah. Malah pernah meminjam daripada abang saya sebanyak RM1,200 untuk membuat sampel produk semasa ingin mula berniaga dari garaj kereta. Kemudian, perluaskannya dengan membuka bengkel. Perancangan saya seterusnya ialah hendak membesarkan dan mengembangkan perniagaan ini dengan memiliki kilang sendiri dalam tempoh beberapa tahun lagi. Tetapi dengan keadaan ekonomi yang agak mendatar, buat masa sekarang, syarikat bergantung kepada keadaan pelanggan dan pasaran.

Apakah sumbangan anda yang paling bermakna setelah bergelar usahawan?

Ternyata yang paling bermakna ialah memberi peluang pekerjaan kepada penduduk kampung ini. Kebanyakan pekerja saya adalah rakan-rakan yang mengikuti saya sejak di garaj lagi.

Saya puas dapat memberi mereka peluang mencari rezeki dan meningkatkan taraf hidup di kampung sendiri serta pada masa yang sama belajar kemahiran berniaga. Dengan menjadi usahawan, saya menjadi individu yang lebih bertanggungjawab bagi memastikan perniagaan ini dapat dipertahankan seterusnya menjadi punca rezeki kepada penduduk di kampung ini.

Saya mensasarkan untuk menarik lebih ramai penduduk kampung untuk bekerja di sini.

Adakah sumbangan ini menepati hadis Nabi yang menyatakan bahawa 9/10 punca rezeki datangnya daripada sumber perniagaan?

Saya sentiasa yakin bahawa dengan adanya usaha, ikhtiar dan tawakal, insya-Allah, berniaga akan menjadi 9/10 punca rezeki bagi umat Islam. Bahkan dengan peningkatan usahawan Muslim, ia lebih ramai golongan kurang upaya dapat dibantu melalui bayaran zakat.

Secara tidak langsung, ia mampu meningkatkan taraf ekonomi orang Islam secara keseluruhannya.

Labels:

posted by Weblog Master @ 8:03 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com