Login Weblog

Koleksi Artikel 2

Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.

Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006

 

Menu
|Koleksi Artikel 1| |Koleksi Artikel 2| |Weblog OKU 2| |Weblog OKU 1| le-Bookl
Waktu Malaysia
Iklan





Waktu Solat
Alumni Maahad Hamidiah Kajang

Subscribe to Maahad Hamidiah
Powered by groups.yahoo.com

Fatwa Pengharaman Anti Hadith

Fatwa Pengharaman Anti-hadith

Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini: Ajaran Golongan Anti Hadith

ISI AJARAN

1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.

2. Menolak dua kalimah Syahadah.

3. Menolak Qada' dan Qadar

4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12 Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada wahyu.

5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam

6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.

TARIKH MUNCUL

1985

TEMPAT BERKEMBANG Seluruh Malaysia

TINDAKAN/HUKUMAN

Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:

1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996

2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46

3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78

4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3 (Sumber: )

Penutup

Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal 'iya zubillahi min zalik.

Fatwa Mufti Perak

Kategori : Akidah

Tajuk : Gerakan Anti-hadis

Isu : "A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –

(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;

(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;

(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;

(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis oleh Dr. Rashad Khalifa,

adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.

B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah.

Fatwa :

Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa "Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2 Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti berikut

C. OLEH YANG DEMIKIAN –

(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;

(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -

(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan berpegang kepada atau menyebarkan ajaran- ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World";

(b) mencetak, menerbitkan, memiliki, menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer Speaks: God's Message To The World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –

(i) apa-apa bentuk, versi atau variasinya;

(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa bahasa;

(iii) apa-apa bahan publisiti yang bertujuan memberikan publisiti kepada mana-mana buku itu,pada atau atas apa-apa bahan, sama ada bahan cetak atau elektronik atau selainnya atau melalui apa-apa media; atau

(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan atau mengembangkan kumpulan sedemikian."

Rujukan Pewartaan : No:139 Jil.49

Tarikh Pewartaan :

15 Feb 1996

Borak
Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Terlupa Qunut
Sunday, March 04, 2007
Utusan Malaysia, 4 Mac 2007

Bersama: MOHD. YUSOF ABAS

SOALAN:
Apa hukum seseorang yang sembahyang sedangkan dia terlupa qunut atau tasyahud lalu dia turun sujud dan meletak segala anggota sujudnya atau bangun terus berdiri. Adakah dia diwajibkan kembali mendapatkan sunat yang terlupa tadi atau bagaimana?

– Othman bin Sulaiman,

Kg Laut Tumpat, Kelantan.

JAWAPANNYA:

Seseorang yang terlupa melakukan amalan sunat ab‘ad seperti qunut atau tasyahud awal itu, maka sekiranya dia telah melakukan rukun yang lain tidak wajib lagi baginya kembali mengerjakannya (sunat ab‘ad) tersebut, sama ada dia solat berjemaah atau seorang diri. Ini kerana mereka yang telah melakukan perkara wajib (rukun) dalam solatnya seperti sujud atau kiam tidak harus lagi baginya meninggalkan rukun tersebut untuk mengerjakan perkara sunat lagi. Kalau dia kembali juga dengan sengaja dan tahu haram hukumnya maka batallah solatnya sedangkan makmum di belakangnya tidak perlu mengucapkan tasbih malah wajib diikuti imamnya yang terlupa tadi dan mereka semua disunatkan sujud sahwi.

Sekiranya dia kembali naik untuk melakukan qunut atau turun untuk bertasyahud juga dengan sengaja serta tahu hukumnya maka batallah solatnya kerana menambah perbuatan berdiri atau duduk bukan pada tempatnya. Berlainan hukumnya kalau seseorang itu solat berjemaah dan mengikut imam, sedang dia terlupa atau tidak diketahuinya imam masih sujud lalu dia bangun dan melihat imamnya sedang sujud maka hukumnya wajib dia sujud lagi kerana mengikut imamnya. Tidak dikira berbilang sujudnya yang mana perbuatan itu dikira boleh membatalkan solat mereka yang munparid atau solat seorang diri. Ini kerana wajib bagi makmum yang terlupa itu mengikut imamnya kecuali kalau dia sengaja maka hukumnya adalah sunat sahaja. Malah kata ulama mengikut imam itu adalah wajib dan lebih utama dari meneruskan rukun atau fardu tersebut.

Kata mereka lagi, perbezaan antara keduanya (terlupa dan sengaja) ialah kerana yang sengaja tadi memang bertujuan baik dan ingin mendapatkan amalan solatnya yang tertinggal sedangkan yang terlupa tadi perbuatannya adalah tidak ada tujuan dan berlaku tanpa kasad dan tujuan, kerana amat keji perbuatan menyalahi imam tersebut. Sabda Nabi bermaksud: Hanya dijadikan imam itu untuk diikutinya (bukan untuk di salahi). Tetapi kalau imam itu kembali duduk pula untuk bertasyahud selepas berdiri kiam, maka tidak harus lagi makmum di belakangnya mengikutnya lagi, kerana kalau perbuatan imamnya sengaja maka batallah solatnya. Kalau terlupa, maka tidak harus juga makmum tadi mengikutnya malah hendaklah makmum itu bangun dan terus berdiri menunggu imamnya di sana dengan harapan dia (imamnya) terlupa, akan segera kembali berdiri lagi. Tetapi kalau imam meninggalkan qunut, maka makmum tersebut boleh melakukannya dengan terus berdiri dan meringkaskan bacaan qunutnya dan mendapatkan imamnya dalam sujud pertama.

Ini kerana dia (makmum) tidak mengerjakan apa-apa perbuatan yang tidak dikerjakan imamnya , tetapi dalam masalah tasyahud awal tadi lain pula hukumnya iaitu tidak diharuskan mengerjakannya, kerana kalau dikerjakan juga maka dia (makmum) melakukan perbuatan (duduk untuk bertasyahud) yang tidak dilakukan imamnya – (lihat I’anah attalibin jilid pertama muka 200). Wallahualam.

Murtad tidak boleh mempusakai harta
SOALAN: Apakah mereka yang berlainan agama itu boleh mempusakai harta antara satu sama lain? Bagaimana kalau seorang anak yang jatuh murtad? Adakah dapat dia mempusakai harta ayahnya yang masih beragama Islam?

– Nurhidayah Sadun,

Bentong, Pahang.

JAWAPAN:

Dalam masalah memperoleh pesaka ini, ada tiga sebab yang menghalangi seseorang dari dapat mempusakai harta si mati iaitu pembunuhan, contohnya, cucu membunuh datuknya untuk cepat mendapat pusaka seperti yang diceritakan dalam surah al-Baqarah (ayat 67-73), berlainan anutan agama seperti contoh yang anda berikan (murtad) dan kehambaan.

Ulama ada membahagi empat kumpulan manusia dalam bahagian pusaka ini.

Pertama: Iaitu yang dapat mempusakai dan dipusakai seperti saudara dan bapa dengan anak.

Kedua, iaitu yang dapat mempusakai dan tidak dipusakai seperti para Nabi, mereka dapat mempusakai tetapi tidak dipusakai sebagaimana sabdanya bermaksud: Kami kumpulan Nabi hanya dapat memerima pusaka tetapi tidak boleh dipusakai kerana barang peninggalan kami itu adalah sedekah.

Ketiga iaitu hamba yang dimiliki separuh sahaja kerana mereka tidak dapat mempusakai tetapi segala hartanya yang dimiliki oleh kemerdekaan yang separuh lagi itu akan dipusakai.

Keempat iaitu hamba dan murtad, mereka tidak boleh mempusakai dan dipusakai.

Begitu juga tiga sebab atau faktor yang membolehkan seseorang itu mendapat pusaka. Pertama ialah pernikahan iaitu kontrak ikatan suami isteri.

Kedua wala’ iaitu pertalian nikmat tuan kepada hambanya.

Ketiga, hubungan keturunan seperti saudara-mara bapa dan anaknya dan lain-lain. Wallahualam.

- SEBARANG kemusykilan bolehlah dialamatkan kepada Kemusykilan Anda Dijawab, Yadim, Jalan Perdana 50480 Kuala Lumpur atau e-mel mingguan@utusan .com.my. Pembaca hendaklah menyatakan nama penuh dan nama samaran untuk siaran.

Labels:

posted by Weblog Master @ 6:53 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
About Me

Name: Weblog Master
Home: Selangor, Malaysia
About Me:
See my complete profile
Kunjungan

website analyzer

Pengunjung Dari Negara Online
Previous Post
Archives
Links
Tarbiyyah
  • Uslub Dakwah
  • Sasaran Dakwah
  • Pengurusan Tanzim
  • Memahami Perjuangan Islam
  • Tarbiyyah : Satu Keperluan Harakah
  • Cabaran dan Persiapan Tarbiyyah
  • Prinsip dan Matlamat Tarbiyyah Islamiyyah
  • Akhlak dan Adab Berjemaah
  • Tahaluf Dalam Islam
  • Al Murabitun
  • Usrah dan Kepentingannya dalam Tarbiyyah Islamiyyah
  • Maudhu' dakwah
  • Persiapan para da'ie
  • Halangan dan rintangan dalam perjuangan
  • Semakan Daftar Pemilih SPR
  • Semak Status Anda Di sini
  • Powered by

    Free Blogger Templates

    BLOGGER

    © 2006 Koleksi Artikel 2 .Template by Isnaini Dot Com