Blog ini mengandungi koleksi artikel yang berguna sebagai infomasi dan rujukan untuk diriku dan orang lain dari harakahdaily, utusan Malaysia, berita harian, Tranungkite Online dan dari beberapa website lain. Terdapat juga sedikit tulisanku di dalam blog ini.
Dakwah cyber mestilah diterokai oleh pendakwah muslim walau pun bidang ini masih baru. Sebagai OKU inilah kesempatan bagiku untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat. Aku naik saksi bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa sesungguhnya Muhammad itu Pesuruh Allah. "Sesungguhnya Solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah semata-mata kerana Allah Tuhan Semesta Alam": Weblog Master 28 Ogos 2006
Fatwa Pengharaman Anti-hadith
Kerajaan Malaysia Mengharamkan Golongan Anti Hadis
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telahpun mengharamkan golongan ini:
Ajaran Golongan Anti Hadith
ISI AJARAN
1. Menolak hadith sebagai sumber akidah dan perundangan Islam.
2. Menolak dua kalimah Syahadah.
3. Menolak Qada' dan Qadar
4. Memesong pengertian sebenar ayat-ayat al-Quran, contoh ayat 12
Surah At-Taghabun, dikatakan taat kepada Rasul itu hanya taat kepada
wahyu.
5. Hadith/Sunnah merupakan ajaran palsu dan ia merupakan punca
kekeliruan dan perpecahan yang terbesar dikalangan umat Islam
6. Menerima selain daripada Al-Quran sebagai sumber hukum Islam adalah syirik.
TARIKH MUNCUL
1985
TEMPAT BERKEMBANG
Seluruh Malaysia
TINDAKAN/HUKUMAN
Difatwakan haram, sesat dan murtad oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri:
1 . Wilayah Persekutuan - 15 Jan 1996
2 . Selangor - 23 Nov 1995, Sel P.U. 46
3 . Melaka - 29 Feb 1996, No 78
4 . Negeri Sembilan - 5 Jan 1996, N.S.P.U. 3
(Sumber: )
Penutup
Oleh itu kita hendaklah berhati-hati dan menghindarkan diri dari
golongan Anti Hadis ini. Golongan ini telah diisytiharkan sebagai
sesat dan orang yang menganut fahaman yang mereka bawa telah
difatwakan sebagai murtad, terkeluar dari agama Islam yang suci - wal
'iya zubillahi min zalik.
Fatwa Mufti Perak
Kategori : Akidah
Tajuk :
Gerakan Anti-hadis
Isu :
"A. BAHAWA BUKU YANG BERTAJUK –
(a) "Hadis Satu Penilaian Semula" dan "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik" yang kedua-duanya ditulis oleh Kassim Ahmad;
(b) "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu – Hadith di dalam
al-Quran" yang ditulis oleh Idris Abdul Rahman;
(c) "Bacaan" yang ditulis oleh Othman Ali;
(d) "The Computer Speaks – God's Message To The World" yang ditulis
oleh Dr. Rashad Khalifa,
adalah mengandungi ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang
bertentangan dengan aqidah, syariah dan akhlak Islam serta
mengeliru dan menyesatkan masyarakat Islam. Ajaran-ajaran
dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam buku-buku
tersebut, antara lain, menolak hadith sahih (iaitu hadith
yang disahkan bersumber daripada Rasulullah S.A.W.) sebagai
sumber aqidah dan perundangan Islam, menghina kedudukan
Rasulullah S.A.W. dan menghina al-Quran dengan
mempertikaikan kesahihan serta memesongkan pengertian
sebenar ayat-ayat al-Quran tersebut.Adalah mengandungi
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan
aqidah dan syariah Islamiah serta menglirukan dan boleh
menyesatkan masyarakat Islam, oleh itu adalah diharamkan.
B. BAHAWA orang dan kumpulan orang yang berpegang
kepada ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung
dalam buku-buku yang disebut terdahulu adalah suatu
kumpulan orang yang sesat dan bertentangan dengan aqidah,
syariah dan akhlak Islamiah.
Fatwa :
Pada menjalankan kuasa yang diberi oleh Seksyen 34 (2) Enakmen
Pentadbiran Agama Islam 1992, Sahibus Samahah Mufti Negeri Perak Darul
Ridzuan membuat fatwa yang telah diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa
"Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak" Darul Ridzuan pada 2
Jamadilawal 1416 bersamaan 27 September 1995, dan atas titah perintah
Duli Yang Maha Mulia Sultan mengisytiharkan fatwa tersebut seperti
berikut
C. OLEH YANG DEMIKIAN –
(1) mana-mana orang atau kumpulan yang berpegang kepada
ajaran-ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan Kepada
Pengkritik ", "Pendedahan Kebenaran Adalah Dari Tuhanmu –
Hadith di Dalam al-Quran", "Bacaan" atau "The Computer
Speaks: God's Message To The World"; adalah murtad;
(2) mana-mana orang Islam adalah dilarang -
(a) mengajar, mempelajari, mengamalkan
berpegang kepada atau menyebarkan ajaran-
ajaran dan fahaman-fahaman yang terkandung dalam
buku "Hadis Satu Penilaian Semula", "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World";
(b) mencetak, menerbitkan, memiliki,
menyiarkan, menyebarkan atau mengedarkan
buku "Hadis Satu Penilaian Semula," "Hadis Jawapan
Kepada Pengkritik", "Pendedahan Kebenaran Adalah
Dari Tuhanmu – Hadith Di Dalam al-Quran", "Bacaan"
atau "The Computer Speaks: God's Message To The
World"; atau mana-mana bahagiannya, termasuk –
(i) apa-apa bentuk, versi atau
variasinya;
(ii) apa-apa terjemahannya dalam apa-apa
bahasa;
(iii) apa-apa bahan publisiti yang
bertujuan memberikan publisiti
kepada mana-mana buku itu,pada atau
atas apa-apa bahan, sama ada bahan
cetak atau elektronik atau
selainnya atau melalui apa-apa
media; atau
(c) menjadi anggota atau memimpin mana-mana
Golongan Antihadith atau membantu dalam menghidupkan
atau mengembangkan kumpulan sedemikian."
MENTERI Di Pejabat Ketua Menteri Sarawak (Ehwal Islam), Datuk Daud Abdul Rahman (kanan) menyampaikan sijil penghargaan dan bantuan kepada penduduk Kampung Darul Islam Belimbing dekat Kuching, baru-baru ini.
SUASANA di Kampung Belimbing, Padawan, dekat Kuching, tidak banyak berbeza daripada perkampungan Bidayuh lain di Sarawak kecuali mempunyai sebuah bangunan yang menjadi tumpuan penduduk lima kali sehari setiap kali tiba waktunya.
Surau bersaiz sederhana yang diimarahkan setiap waktu sembahyang itu menjadi saksi penerimaan Islam oleh masyarakat Bidayuh di situ suatu ketika dahulu.
Kini, selepas 28 tahun kampung yang dahulunya mempunyai majoriti penduduk beragama Kristian bertukar nama kepada Kampung Darul Islam Belimbing.
Bukan hanya pada nama, semua 688 penduduk daripada 73 keluarga yang tinggal di dua rumah panjang di situ kini mengamalkan ajaran dan cara hidup Islam sepenuhnya.
Penerimaan Islam oleh penduduk kampung berkenaan walaupun melalui beberapa peringkat dan kumpulan merupakan antara proses pengislaman terbesar di negeri ini. Walaupun berbeza kepercayaan, hubungan dengan masyarakat sekeliling yang berpegang kepada ajaran agama lain masih dikekalkan malah tidak pernah renggang sejak dahulu.
Mendekati penduduk kampung itu, terserlah sinar keimanan dan ketakwaan pada wajah mereka. Golongan wanita mengenakan tudung manakala lelaki berkopiah dan bersongkok.
Pada mata kasar, pemandangan kampung itu tidak ubah seperti kampung-kampung Melayu yang lain kecuali perbezaan raut wajah kaum Bidayuh yang jauh lebih cerah berbanding suku kaum lain.
Pada Program Berambeh Bersama Rakyat (BBR) anjuran Tabung Baitulmal Sarawak (TBS) selama dua hari, penulis bertemu dengan Abdul Jalil Barieng, 82, iaitu seorang daripada lapan orang pertama yang memeluk Islam di kampung berkenaan.
Abdul Jalil berkata, penduduk Kampung Belimbing (nama lama) menerima kedatangan Islam sekitar awal tahun 80-an melalui beberapa orang pendakwah dari Sarawak dan Semenanjung Malaysia.
Ketika itu, beliau bersama tujuh rakannya masih berpegang pada ajaran Kristian seperti kebanyakan masyarakat Bidayuh di situ.
“Kami tidak menyangka bahawa daripada sambutan dan layanan baik yang diberikan kepada tetamu (pendakwah) itu, akhirnya kami menerima balasan yang jauh lebih baik, iaitu hidayah,” katanya.
Beliau sehingga sekarang masih menganggap pertemuan itu sebagai satu pengalaman yang menyeronokkan dan tidak dapat digambarkan sehingga sekarang.
Selain itu, beliau menyifatkan tugas tanggungjawab menyediakan pendidikan kepada anak-anaknya selepas memeluk agama Islam lebih mencabar.
“Sebelum itu, saya hanya tumpukan pendidikan sekolah tetapi selepas masuk Islam saya ditambah dengan satu lagi tugas iaitu pendidikan,” katanya.
Berkat kesyukuran dan ketakwaannya kepada tanggungjawab agama dan keluarga, tiga daripada anaknya kini berjaya menjadi manusia yang berguna.
“Saya begitu bersyukur kerana tanggungjawab saya membesar dan mendidik anak sudah selesai. Sekarang mereka sudah bekerja dan mempunyai keluarga masing-masing,” katanya.
Bagi penduduk baru di kampung itu, Norazlina Abdullah, beliau tidak menyangka perkenalan dengan teman lelakinya, Azman Rahman membuka ruang untuk menerima hidayah daripada Allah.
Selepas memeluk Islam dan mendirikan rumah tangga kira-kira enam tahun lalu, beliau yang berasal dari Serian, mengikut suaminya untuk menetap di situ.
“Sekarang saya sedar dan percaya bahawa ketentuan seseorang itu telah ditetapkan dan saya tidak menyangka bahawa kehidupan selepas Islam lebih tenang tambah pula di samping suami dan anak-anak,” katanya.
Kata Norazlina, ajaran agama dan penerapan nilai-nilai Islam memberi makna dan sangat sempurna dijadikan panduan hidup khususnya dalam pembentukan keluarga.
“Saya sangat kagum dengan prinsip Islam yang menyuruh umatnya hormat menghormati tanpa mengira pangkat dan kedudukan.
“Perasaan hormat antara satu sama lain itu juga membolehkan saya mendekati kawan dan saudara Islam yang lain untuk mempelajari cara bersolat dan amalan lain,” jelasnya.
Selain itu, hobi membacanya juga banyak membantu memberi kefahaman melalui pembacaan buku berkenaan agama Islam.
Norazlina memberitahu, selepas menukar agama, beliau masih beridentiti dan mengamalkan adat-adat kaum Bidayuh yang tidak bertentangan dengan Islam selain menjaga hubungan dengan ahli keluarga yang berbeza kepercayaan.
Bagi remaja, Rauf Abdul Ghani, 17, walaupun dilahirkan sebagai seorang Islam, pencarian ilmu berkaitan agama masih diteruskan kerana dia percaya bimbingan daripada ibu bapa sahaja tidak mencukupi.
Setiap minggu dia akan menghadiri kelas bimbingan agama dan ceramah di Surau Darul Islam tidak jauh dari rumahnya bersama kawan-kawan untuk mendalami ilmu agama.
“Sebagai umat Islam, saya tahu bahawa tuntutan kepada pelajaran sangat penting dan mencarinya juga adalah satu ibadah.
“Walaupun di sekolah kami diajar oleh guru-guru melalui mata pelajaran agama, suasana ceramah di surau kampung sangat berbeza,” katanya.
Selain itu katanya, penghayatan kepada Islam juga bertambah setiap kali tiba bulan Ramadan kerana ia menguji ketahanan dan iman seseorang.
Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK), Saji Ahim, 54, berkata, pelbagai program keagamaan dianjurkan untuk memberi peluang kepada penduduk kampung mendalami ilmu agama.
“Setiap Isnin, Rabu dan Jumaat kita adakah ceramah, kuliah subuh, bacaan dan terjemahan al-Quran.
“Kita berbangga kerana tenaga pengajar terdiri daripada ustaz yang dilantik daripada kalangan kami sendiri, selain daripada Jabatan Agama Islam dan penceramah bebas,” katanya.
Sementara itu, Ketua Kaum, Hussein Bnyak berkata, walaupun hampir 30 tahun kaum Bidayuh menganut Islam, mereka masih mengekalkan adat-adat peninggalan nenek moyang mereka, selagi perkara itu tidak menyalahi ajaran agama Islam.
“Selepas kita diajar mengenal Allah dan beramal kepadanya, perkara-perkara yang salah dibetulkan secara berperingkat-peringkat.
“Daripada cara menutup aurat hinggalah cara mengkebumikan jenazah. Dan hasil dakwah daripada saudara Islam, sekarang kita sudah mengamalkan cara hidup Islam yang sebenarnya,” katanya.